22.9.2015
25 vuotta täynnä
Mihin 25 vuodessa on päästy?
Yrityksemme sijoittuu runsaan puolentoista miljoonan euron liikevaihdolla ja kymmenen lakimiehen kokoonpanolla Suomen 30 – 40 suurimman asianajotoimiston joukkoon. Olemme toimintamaakunnissamme joko suurin tai kymmenen suurimman asianajotoimiston joukossa muualla paitsi Uudellamaalla.
Kasvumme on ollut vahvaa. Liikevaihtomme on kasvanut 2000 luvulla yli 600 %.
Yrityksemme on erityisen vahva yritysjärjestelyissä sekä sopimuksissa, myös rakentaminen ja asuminen kuuluvat vahvuuksiimme. Tarjoamme yritysasiakkaille kaikki keskeiset palvelut.
Olemme rakentaneet seitsemän toimipisteen verkon, joka kattaa Uudenmaan ja Pirkanmaan sekä Itä-Suomen. Yli puolet suomalaisista asuu toiminta-alueellamme.
Kansainväliset toimeksiannot hoidamme osana Advoc –ketjua, johon kuuluu 92 itsenäistä jäsentoimistoa 66 maassa. Advocilla on yhteistyösopimus Lex African kanssa, jossa on 24 jäsentoimistoa.
9 m² lähtötelineenä
Toiminta alkoi 1.8.1990 Helsingissä, Forumissa sijainneesta 9 m² toimitilasta, jossa Lindblad työskenteli yksinään. Toiminta lähti ennakoitua nopeammin käyntiin ja oli hyvässä vauhdissa kun 90-luvun lama iski. Tuolloin yrityskaupat vaihtuivat konkursseihin ja yritysten rahoituspakettien rakentamiseen. Tilanne oli tuolloin haastava, kun nykyistä yrityssaneerausta koskevaa lainsäädäntöä ei ollut. Toiminnan laajentuessa Forumissakin jo runsaasti laajentuneet toimitilat kävivät pieniksi 1999 ja toiminta jatkui Fennia korttelissa Helsingin toimistomme nykyisissä toimitiloissa.
Esitekuvaa vuodelta 2005
Kasvustrategia vei tiemme maakuntapääkaupunkeihin sekä maakuntien keskeisiin kaupunkeihin.
Risto Hovi avasi oven Lappeenrantaan
Keväällä 2004 ostimme Asianajotoimisto Risto Hovi Oy:n osakekannan. Risto Hovi oli värikkäänä henkilönä niin liikejuridiikassa kuin politiikassa Etelä-Karjalassa erittäin tunnettu. Hovi toimi toimistomme neuvottelevana lakimiehenä kuolemaansa saakka. Risto Hovin kanssa kaupan yhteydessä sovitut liikevaihtotavoitteet kauppaa seuraavan kahden vuoden ajalle toteutuivat 98 %:sti. Risto Hovin kontaktipinta ja se draivi, jolla työtä Etelä-Karjalassa tehtiin saivat toiminnan mahtavaan lentoon.
Toimimme Risto Hovin toimitiloissa Karjalankulman talossa edelleenkin. Toiminnan laajentuessa jouduimme kuitenkin puhkaisemaan seinät vuonna 2012 kahteen naapurihuoneistoon mikä mahdollisti nimenomaan lisäneuvottelutilojen saamisen käyttöön.
Lappeenrannan toimisto on keskeinen tukipilari toimistossamme. Lappeenrannassa liikejuridiikan ja muiden toimistomme repertuaariin kuuluvien toimeksiantojen lisäksi työtä ovat värittäneet venäläiset asiakkaat, jotka henkilökohtaisesti tai yhtiöidensä kautta ovat työllistäneet meitä merkittävästi. Olemmekin panostaneet venäjänkielisille asiakkaille suunnattuihin palveluihin ja keskittäneet nämä palvelut Lappeenrantaan.
Jorma K. Lehtonen kaatui saappaat jalassa
Tunnettu Joensuulainen liikejuristi ja asianajaja Jorma K. Lehtonen kuoli keväällä 2005 kahden oikeudenkäyntipäivän välisenä yönä. Asianajaja ei voi enempää saappaat jalassa kuolla.
Lehtosen toimiston tultua myyntiin totesimme sen sijainniltaan, yhteyksiltään, profiililtaan sekä jutturakenteeltaan erittäin sopivaksi yrityksellemme. Teimme pian kaupat kuolinpesän kanssa.
Toimiston tilanne oli haasteellinen: merkittävä osa töistä oli ennen kauppaa jaettu kollegoille ja kilpailijat pyrkivät saamaan yritysasiakkaat itselleen. Lehtonen oli kuollessaan toimiston ainoa lakimies ja henkilökunta muodostui asianajosihteeristä. Budjetoimme ensimmäiselle kahdelletoista kuukaudelle liikevaihdon puolittumisen. Aloitimme ripeästi Lappeenrannassa hyviksi koettujen toimenpiteiden sarjan niin markkinoinnin kuin lakimiehen rekrytoinninkin saralla. Vuoden kuluttua jouduimme toteamaan budjetoinnin epäonnistuneen täysin. Liikevaihto olikin tuplaantunut eikä puolittunut!
Joensuussa toimimme Jorma K. Lehtosen vanhoissa toimitiloissa Teräskulman talossa vuoden 2013 loppuun saakka ja vuoden 2014 alussa siirryimme Kauppakeskus Isossa Myyssä sijaitsevaan moderniin toimitilaan.
Toimintamme Joensuussa on vakaalla pohjalla ja maakunnasta onkin vuosien varrella tullut monia toimistomme suurimpia toimeksiantoja. Syynä on se, että maakunnassa asiakkainamme on monia ulkomaankauppaa tekeviä asiakasyrityksiä. Joensuusta käsin olemme hoitaneet myös Pohjois-Savon yritysasiakkaiden toimeksiannot.
Hitaasti Hämeeseen
2007 asianajaja Markku Lumme haki jatkajaa toiminnalleen Tampereella ja Ylöjärvellä. Lumme profiloitui konkurssien ja saneerausten saralla. Lumpeen yhtiö fuusioitiin toimistoomme 2007. Lumme työskenteli toimistossamme kunnes jäi sairaseläkkeelle 2009.
Tampereella toimimme Verstaankadulla vuoteen 2012 saakka. Tuolloin siirryimme paremmin toimintamalliimme sopivan Hämeenkadun varrelle Keskustorin läheisyyteen. Uudet tilat olivat merkittävästi toiminnallisemmat ja erityisesti neuvottelutilat kohenivat, millä on iso merkitys käytännön toiminnassamme.
Konkurssien osuus Pirkanmaan liikevaihdosta on Lumpeen ajoista vähentynyt, mutta muiden toimistomme leipälajeihin kuuluvien jutturyhmien osuus on vastaavasti olennaisesti lisääntynyt. Tarjoamme Tampereella ja Ylöjärvellä yritysasiakkaillemme kaikki samat palvelut joita tarjoamme muissa toimipisteissä.
Näköala Valtionhotellille
2010 totesimme, että Etelä-Karjalassa on merkittävästi kysyntää Imatralla. Avasimme toimipisteen Imatran Tietotaloon Valtionhotellin läheisyyteen. Toimipiste oli ajateltu satunnaisesti, tarpeen mukaan käytettäväksi toimipisteeksi. Hyvin pian Imatralla oli kuitenkin pysyvä miehitys. Imatran toiminta on ollut tasaisessa kasvussa ja toiminta Imatralla on vakiintunut. Sijainti Tietotalossa on mahdollistanut toimitilojen laajentamisen seiniä puhkomalla lisätilan tarpeen ja toiminnan kasvun myötä.
Päämajakaupunkiin
Etelä-Savon pääkaupunki Mikkeli valikoitui 2013 toimistomme strategiaan sopivaksi laajentumiskohteeksi. Sielläkin päädyimme torin läheisyyteen Vuorikadulle. Mikkelissä kysyntää on riittänyt. Kasvuvauhtia on entisestään kiihdyttänyt se, että Asianajotoimisto Markus Hämäläisen toiminta yhdistyi Mikkelin toimistoomme asianajaja Hämäläisen siirtyessä työskentelemään Mikkelin toimipisteessämme 2015 alussa. Mikkelistä onkin muutamassa vuodessa tullut olennainen osa Itä-Suomen toimistoverkkoamme.
Advoc avaimena maailmalle
Vuosien varrella olimme luoneet suhteita eri asianajotoimistoihin useissa eri maissa aina kulloistenkin toimeksiantojen tarpeiden mukaisesti. Totesimme, että tämä toimintamalli ei rajat ylittävien toimeksiantojen lisääntyessä ole mielekäs.
Vertailimme eri vaihtoehtoja ja päädyimme Advoc –ketjuun. Advocin toimintamaat kattavat käytännössä koko maailman ja Advoc on edustettuna merkittävimmillä talousalueilla eri maissa.
Liittymisemme Advociin 2013 on entisestään lisännyt rajat ylittäviä toimeksiantoja. Toimeksiantoja on ollut sekä niin, että asiakkaamme on ollut suomalainen yritys kuin niin, että asiakkaamme on ollut ulkomainen yritys ja vastapuolena on ollut suomalainen yritys. Yllättävää on ollut, kuinka nopeaa, helppoa ja mutkatonta toiminta Advocin kautta on ollut.
Olemme osallistuneet useisiin Advocin konferensseihin, joissa lakimiehemme ovat luoneet henkilökohtaisia suhteita muissa Advoc toimistoissa työskenteleviin lakimiehiin niin yleisissä kuin toimiala tapahtumissa. Kansainvälinen toiminta onkin ollut selkeässä kasvussa.
Mikä on kasvun selitys?
Keskeinen kasvun selittäjä ovat asiakkaat ja nimenomaan kanta-asiakkaat. Erittäin merkittävä osa toimiston liikevaihdosta tulee vanhoilta asiakkailta. Uskomme, että asiakkaidemme luottamus meihin perustuu asiakkaidemme hyviin kokemuksiin yhteistyöstä kanssamme. Keskeinen tekijä on varmasti se, että emme hae helppoja ratkaisuja vaan haluamme tarjota asiakkaille laadukkaan lopputuloksen. Laadun takaamiseksi tiimeissämme on tarvittava kokemus. Kokemus takaa laadun vaikeidenkin juttujen hoidossa. Olemme pitäneet hinta-laatusuhteen kunnossa. Tavoitteenamme on se, että toimintamaakunnistamme yritysten ei tarvitse hakea osaamista pääkaupungista kun osaamista saa meiltä kotikaupungista ja vieläpä merkittävästi edullisemmin.