Haastattelussa Inkeri Vuorinen
Kerro itsestäsi ja taustastasi; miten olet päätynyt tehtävääsi?
Tulin toimistolle töihin äitiyslomansijaiseksi vuonna 1998 valmistuttuani sihteeriksi. Aluksi kävin töissä Lohjalta, mutta kun kävi selväksi, että työsuhde jatkuu, muutin Helsinkiin, jonne nyt olen kotiutunut. En ollut missään vaiheessa tietoisesti hakeutumassa asianajosihteerin työhön, mutta kun olin ollut toimistolla muutaman kuukauden, huomasin, että ala sopii minulle paremmin kuin hyvin. Voisi kai sanoa, että asianajosihteeriksi päätymiseni on ollut sattumankauppaa.
Mikä on parasta työssäsi?
Parasta työssäni on tyytyväiset asiakkaat, jotka kääntyvät puoleemme vuodesta toiseen. Työni on lisäksi monipuolista ja lähes joka päivä opin jotain uutta.
Mitä ominaisuuksia hyvällä asianajosihteerillä tulee mielestäsi olla?
Mielestäni sihteerillä pitää olla hyvät tekstinkäsittely- ja tietotekniikkataidot. Hän on nopea ja tarkka ja pystyy soveltamaan tietojaan ja taitojaan eri aloilta työssään. Asianajosihteerin tärkeimpiä tehtäviä on pitää toimiston rutiinit hallinnassaan niin, että juristit voivat keskittyä toimeksiantojensa hoitoon. Hyvän sihteerin tunnistaa siitä, että hänen työpanostaan kaivataan vasta, kun hän on estynyt sitä tekemästä.
Mitä teet työn vastapainoksi vapaa-ajallasi?
Vapaa-aikani kuluu koirieni ja ystävieni kanssa puuhastellessa. Lisäksi pidän työkykyäni yllä käymällä kolme kertaa viikossa potkunyrkkeilytreeneissä. Viihdyn toki myös sohvalla hyvän kirjan parissa.
Jos saisit olla päivän ajan kuka tahansa, kuka olisit ja miksi?
Olisin mielelläni itseni 20 vuotta sitten. Haluaisin päästä kertomaan jo edesmenneille läheisilleni, kuinka tärkeitä he minulle olivat.