Yritysten markkinointia säätelevät kuluttajansuojalaki, laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa sekä eri aloja koskevat lait, kuten elintarvikelaki ja lääkelaki. Kilpailunäkökulmasta laki sopimattomasta menettelystä on näistä olennaisin.
Mikä on kilpailun kannalta sopimatonta markkinointia?
Elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua, joka koskee omaa tai toisen elinkeinotoimintaa ja voi vaikuttaa hyödykkeen kysyntään tai tarjontaan tai vahingoittaa toisen elinkeinotoimintaa.
Elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää asiaan kuulumattomia seikkoja sisältävää eikä esitystavaltaan tai muodoltaan sopimatonta ilmaisua, joka on omiaan vahingoittamaan toisen elinkeinotoimintaa.
Vertailu, josta voidaan tunnistaa kilpailija tai kilpailijan markkinoima hyödyke, on kuitenkin sallittu, jos se ei ole totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ja se koskee hyödykkeitä, joita käytetään samaan tarkoitukseen tai samoihin tarpeisiin.
Markkinoinnissa on vältettävä seuraavia asioita:
- puolueellisuus hyödykkeiden vertailussa
- sekaannuksen vaara mainostajan ja kilpailijan tai heidän tavaramerkkiensä, toiminimiensä tai muiden erottavien tunnustensa taikka hyödykkeittensä kesken
- kilpailijan tavaramerkin, toiminimen tai hyödykkeen väheksyminen tai halventaminen
- kilpailijan markkinoiman hyödykkeen alkuperänimityksen tai kilpailijan tavaramerkin, toiminimen tai maineen sopimaton hyväksi käyttäminen
- hyödykkeen esittäminen sellaisen hyödykkeen jäljitelmänä tai toisintona, jolla on suojattu tavaramerkki.
Opas: Näin teet hyvän sopimuksen
Laadimme avuksesi oppaan, johon kokosimme keskeisimmät onnistuneeseen sopimuksentekoon liittyvät asiat.
Ota yhteyttä
Täytä oheinen yhteydenottolomake ja palaamme asiaasi pian! Voit myös tutustua sivustomme monipuolisiin materiaaleihin, kuten artikkeleihin ja oppaisiin.