fbpx

13.4.2017

Kaupan peruminen ja palautusoikeus vähittäiskaupassa ja verkkokaupassa

Tämä artikkeli on julkaistu muotikaupan ammattilehti Modinissa.

Mitä vähittäiskauppa on?

Vähittäiskauppa on tuotteiden myymistä niiden loppukäyttäjinä toimiville kuluttajille eli yksityishenkilöille. Suomessa elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä vähittäiskauppaa sääntelee kuluttajansuojalaki.  Myynti perinteisesti tapahtuu pienestä tai isosta toimitilasta (liike, kioski, koju, tori, tavaratalo, suurmyymäläketju). Vähittäismyyjät eli kauppiaat omistavat useimmiten myymänsä tuotteet itse, mutta jotkut toimivat toimeksiantajan välittäjinä, jolloin he myyvät tuotteita (tavaroita tai palveluja) komissiokaupalla. Tällöin heidän palkkionsa perustuu toteutuneesta myynnistä saatuihin provisioihin.

Verkkokauppa on myös vähittäiskaupan muoto, mutta verkkokaupassa ei ole fyysistä myyntipistettä, joten kyseessä on lain mukaan etämyynti. Myymälässä käymisen sijaan kuluttaja tutustuu tuotevalikoimaan internet-sivuilla, kerää haluamansa tuotteet ns. ostoskoriin ja tekee tilauksen. Posti tai muu kuljetuspalvelu toimittaa tilauksen haluttuun paikkaan.  Verkkokaupassa voi olla myös mahdollista tutustua useampiin tuotemerkkeihin ja kattavampaan tuotevalikoimaan kuin myymälöissä, joka tekee kuluttajalle verkkokaupassa asioimisen myymälässä käymistä houkuttelevammaksi.

Kivijalkamyymälä vs. verkkokauppa

Tutkimusten mukaan suomalaiset tekevät yhä enemmän ostoksia netissä. Verkkokauppojen määrä kasvaa noin 25 % vuosivauhtia kuin taas myymälöiden määrä vähenee 10 % vuosivauhtia. Ei siis ole ihme että, tuotteiden palautukset ja kauppojen peruutukset ovat myös yleistyneet räjähdysmäisesti sillä monet verkkokaupat tarjoavat ilmaista kuljetusta ja tuotteiden palautusta 60 tai jopa 90 päivän ajan kuluttajasuojalain 14 päivän sijaan. Taatakseen hyvän asiakaspalvelun ja kilpaillakseen verkkokauppojen kanssa, monet myymälät tarjoavat myös tuotteen palautusoikeutta tietyin ehdoin. On siis hyvä ja tärkeää tarkastella milloin ja millä edellytyksillä kuluttajalla on oikeus palauttaa tuote tai perua kauppa myymälässä ja verkkokaupassa asioidessaan.

Kaupan peruminen ja palautusoikeus myymälässä asioidessa

Lähtökohtaisesti tuotteen ostaminen merkitsee sopimuksen tekemistä, eikä sopimusta voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa. Kauppaa ei voi yleensä perua, vaikka tulisikin katumapäälle. Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita. Ostoksen voi vaihtaa tai palauttaa vain silloin, jos: Yritys on myöntänyt tuotteelle vaihto- ja palautusoikeuden. Tällaisen oikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista, joten se voi määritellä palautuksen ja vaihdon ehdot, esimerkiksi 8 tai 30 päivän palautusoikeuden. Myymälä voi vaatia myös esittämään kuitin silloin, kun tuotteen ostajalle on annettu oikeus vaihtoon tai palautukseen.

Verkkokauppaa koskevat säännöt

Kuluttajasuojalain mukaan, kun kyseessä on etämyynti (esim. verkkokauppa) tai kotimyynti, kuluttajalla on 14 päivän lakisääteinen kaupan peruuttamisoikeus.  Etämyynnissä peruutusoikeudelle on kuitenkin myös rajoituksia, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan.

Peruutusoikeus ei koske esimerkiksi asiakkaan toivomusten mukaisesti valmistettuja mittatilaustuotteita eikä ääni- ja kuvatallenteita tai tietokoneohjelmia, joiden sinetti on avattu.  On syytä huomata kuitenkin, että jos virheettömän tuotteen palautusoikeudesta ei ole sovittu ennen kaupan tekemistä ja yritys palautukseen suostuu, yrityksellä on halutessaan oikeus vaatia kaupan purkamisesta kohtuullinen vahingonkorvaus eli purkuraha.

Lopuksi

Jos yrityksellä ei ole (vapaaehtoista) tuotteen vaihto- tai palautusoikeutta ja kuluttaja on epävarma ostoksesta, voi ehdottaa avokaupan tekoa. Avokaupassa myyjä myöntää ostajalle tiettyyn päivämäärään mennessä oikeuden palauttaa tuote kauppaan tai vaihtaa se toiseen. Jos myyjä suostuu avokauppaan, ehdot kannattaa merkitä selvästi ostokuittiin, jotta ei synny epäselvyyksiä.

© 2024 Asianajotoimisto Lindblad