Referenssejä

Paljon selvittelyjä vaatineessa biolämpövoimalan ostoprosessissa päästiin kaupantekoon ajallaan, kun Asianajotoimisto Lindblad & Co auttoi järjestelyissä.

Asiantuntevaa apua koko ostoprosessiin

Taipalsaaren kunnan omistama Taipalsaaren Lämpö Oy kääntyi Asianajotoimisto Lindblad & Co Oy:n puoleen syksyllä 2016 tarvitessaan juridista apua yritysjärjestelyihin. Yhtiö oli ostamassa Biowin Saimaa Oy:tä, joka tuotti kaukolämpöä Taipalsaaren taajama-alueella sijaitsevalla biolämpövoimalalla.

Yhtiössä tiedostettiin, että lakiasiantuntijan apu tilanteessa oli tarpeen. Asianajotoimisto Lindblad & Co taas oli tuttu jo aiemman yhteistyön kautta.

”Tiesimme, että sopimusrakenteen tekeminen vaatii lakiasiantuntijan apua, sillä ostettavassa yhtiössä oli haasteita ja matkan varrella niitä paljastui vielä enemmän”, kertoo Taipalsaaren Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Hannu Pitkänen.

Asianajotoimisto Lindblad & Co auttoi koko ostoprosessissa alkuselvittelyistä aina kauppakirjan allekirjoitukseen saakka. Kaupan kohteen tarkastuksella eli due diligence -menettelyllä selvitettiin ostettavan yhtiön liiketoimintaan liittyvät mahdollisuudet ja riskit. Samaan aikaan kun Asianajotoimisto Lindblad & Co:n lakiasiantuntijat kävivät läpi sopimukset, päätökset ja pöytäkirjat, tilintarkastustoimisto teki taloudellisen tarkastuksen, johon kuuluivat yrityksen luvut ja veroasiat.

”Lindblad & Co:n etu on laaja tietopohja ja yhteistyökumppanien verkosto, joka tukee kokonaisuutta. Sitä kautta tähänkin tilanteeseen saatiin kirjanpidon ammattilaisten apua”, Pitkänen toteaa.

Lisäksi Lindblad & Co hoiti prosessin yhteydessä erikseen sovitulla veloituksella mm. biolämpövoimalan toimintaan liittyvien osapuolten välisten palvelusopimusten tekoa.

Sujuva kokonaispalvelu selkeytti etenemistä

Huolellisen selvittelyn ansiosta Taipalsaaren Lämpö Oy ostajaosapuolena oli tietoinen siitä, mitä oli ostamassa. Mitä tarkemmin kaikki on käyty läpi ennen kaupantekoa, sitä todennäköisemmin vältytään myöhemmin ilmeneviltä kustannuksilta ja muilta yllätyksiltä.

”Emme olleet koskaan ennen olleet vastaavassa tilanteessa, joten emme etukäteen tienneet, mitä oli odotettavissa. Selvitettäviä asioita tulikin matkalla paljon enemmän kuin osasimme arvata, eikä oma ammattitaitomme ja aikamme olisi riittänyt kaikkien yksityiskohtien hoitamiseen”, Pitkänen myöntää.

”Lindblad & Co:n avulla saimme neuvoteltua asianmukaiset ehdot kaupalle ja saimme ylipäätään kaupan tehtyä. Heidän apunsa selkeytti kaupantekoprosessia ja varsinaista kaupantekotapahtumaa. Kaikki aineisto oli olemassa, jolloin prosessi saatiin vietyä selkeästi loppuun ja kauppakirjaan saatiin määräpäivään mennessä nimet alle”, Pitkänen sanoo.

”Lindblad & Co:n palvelu oli hyvä kokonaispaketti ja etenemistapa oli selkeä. Loppujen lopuksi aikaa asian läpiviemiseen meni vain kuukausi. Yhteistyö heidän kanssaan oli saumatonta ja saimme apua kaikkeen, mihin tarvitsimme.”

Pitkänen on tyytyväinen Lindblad & Co:lta saatuun palveluun ja aikoo käyttää heidän palveluitaan jatkossakin.

”Hintojen perusteella eri lakitoimistoja on hankala lähteä vertaamaan, sillä käytettyjen tuntien määrä voi vaihdella eikä sitä voi tietää etukäteen. Kokemuksemme perusteella suosittelen Lindblad & Co:ta erityisesti yritysten sopimuskiistoihin. Heillä on riittävät tiedot tilanteiden hoitamiseen. Kun eteen tulee seuraavia lakiosaamista vaativia projekteja, otamme taas yhteyttä heihin.”