14.12.2018
Tarvasjoen Teräsovi Oy sai nopean avun urakkasopimukseen liittyvään riitaan
Asianajotoimisto Lindblad & Co Oy avusti Tarvasjoen Teräsovi Oy:tä urakkasopimusrikkomusta ja vahingonkorvausta koskevassa asiassa, jossa päästiin molempia osapuolia tyydyttävään sovintoon.
Lakiapua pitkittyneeseen riitatilanteeseen
Tarvasjoen Teräsovi Oy on vuonna 1969 perustettu metallirakenteita, ovia ja ikkunoita valmistava yritys, joka työllistää 23 henkilöä. Yritys on Suomen metallirakenneyhdistyksen eli SMRY:n jäsen, ja sitä kautta myös Asianajotoimisto Lindblad & Co Oy tuli tutuksi. SMRY:llä on yleisneuvontasopimus Asianajotoimisto Lindbladin kanssa.
”Asianajotoimisto Lindbladin Minna Romu oli ollut puhumassa jossakin SMRY:n tilaisuudessa aiemmin, ja sitä kautta muistin hänet. Tämä oli ensimmäinen kerta koko yrityshistoriamme aikana, kun tarvitsimme juridista apua, ja otin häneen suoraan yhteyttä”, kertoo Tarvasjoen Teräsoven toimitusjohtaja Henri Mustamäki.
Tarvasjoen Teräsovella oli aliurakoitsijan kanssa urakkasopimukseen liittyvä riita, joka oli jatkunut jo jonkin aikaa eikä yhteisymmärrykseen päästy omin voimin.
”Meillä oli erimielisyyttä urakan sisältöön ja hintaan liittyen. Olimme tietyllä tavalla välikätenä tilanteessa”, Mustamäki tarkentaa.
Väittelystä järkevään sovintoon
Kun avuksi saatiin lakiasiantuntija, asiat alkoivat järjestyä nopeasti.
”Keräsin Minnalle kaiken mahdollisen riitaan liittyvän aineiston, kuten sähköpostit, ja jäsentelin ne kronologiseen järjestykseen. Kerroin, miten asiat ovat meidän mielestämme menneet. Minna puolestaan katsoi, miten niiden olisi pitänyt mennä ja teki vastineen asiasta”, Mustamäki kertoo.
Puolueettoman kolmannen osapuolen ansiosta riidassa selvittiin lopulta sovittelulla.
”Kaikki meni lopulta hyvin kivuttomasti. Jos osapuolet keskustelevat asioista keskenään, menee vuoropuhelu helposti juupas-eipäs-väittelyksi, mutta kun lakiasiantuntija tulee mukaan keskustelemaan, niin vastapuolet ymmärtävät toistensakin näkemykset”, Mustamäki sanoo.
”Ei tällaisissa tilanteissa voittajaa ole, mutta löysimme molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun. Olimme kinanneet keskenämme jo kauan, mutta Asianajotoimisto Lindbladin avulla riita saatiin sovittua lyhyessä ajassa. Meidän ei edes tarvinnut olla saman pöydän ääressä.”
Ammattimaista ja miellyttävää palvelua
Vaikka riita sinänsä ei ole koskaan mukava, Mustamäelle jäi sen hoitamisesta Asianajotoimisto Lindbladin kanssa hyvä maku.
”Kokemuksena heiltä saatu palvelu oli oikein positiivinen. Tärkeintä oli se, että he osaavat muotoilla asiat niin, että niistä ei tarvitse kinata – yksinkertaisesti ja selvästi. Sen avulla pääsimme sopimukseen. Se oli tavoitteemme ja se onnistui. Myös kulupuoli oli hyötyyn nähden linjassa.”
”Koin koko prosessin miellyttävänä hoitaa Asianajotoimisto Lindbladin kanssa. He hakivat meidän parastamme, ja asiat menivät niin kuin halusinkin. Jos emme olisi ottaneet lakiasiantuntijaa apuun, kinaaminen jatkuisi varmaan vieläkin. Ei siitä sovulla olisi voinut selvitä, kun näkemykset olivat niin erilaiset. Nyt mitään ei jäänyt hampaankoloon ja yhteistyö jatkuu vastapuolen kanssa edelleen.”
Parhaaksi asiaksi yhteistyössä Asianajotoimisto Lindbladin kanssa Mustamäki nimeää asianajaja Minnan.
”Hän osoitti olevansa alansa ammattilainen. Hän sai maallikonkin ymmärtämään asiat ja ne saatiin sujuvasti eteenpäin.”
”Haluan sanoa muillekin, että riitatilanteessa kannattaa ottaa lakiasioiden ammattilainen hoitamaan asiaa. On turha menettää yöuniaan, kun homma hoituu nopeasti asiantuntijan avulla.”