Huolellisesti tehty palvelusopimus varmistaa palvelua tarjoavalle yritykselle sen, että sopimus pysyy kannattavana koko kestonsa ajan.

Palvelusopimukset ovat yhä yleisempiä

Palvelusopimus on kuluttajasopimus, joka solmitaan yrityksen ja asiakkaan välillä. Se voidaan sopia jatkuvaksi pitkällekin aikavälille.

Palvelusopimuksia voidaan tehdä hyvin monenlaisista palveluista: esimerkiksi

  • musiikista,
  • autonpesusta,
  • terveydenhuollosta ja
  • liikuntapalveluista.

Asiakkaalle palvelusopimusten etuna on helppous, ja palveluntarjoajalle taas tasainen kassavirta ja ennakoitavuus.

Pitkät palvelusopimukset ovat usein yrityksille erittäin tuottavia. Niissä voi kuitenkin piillä myös riski, jos sopimuksen ehdot eivät ole yritykselle pidemmän päälle kannattavat. Siksi palvelusopimuksen sisältöön kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja viimeistellä se sopimusoikeuden asiantuntijan kanssa.

Mitä palvelusopimuksessa määritellään?

Palvelusopimuksessa kannattaa olla mahdollisimman yksityiskohtainen, jotta se ei jätä tulkinnanvaraa kummallekaan osapuolelle. Palvelusopimuksen sisältö voi vaihdella toimialasta ja palvelusta riippuen, mutta ainakin seuraavat asiat sopimukseen kannattaa sisällyttää:

  • Mitä palveluita palvelusopimukseen tarkalleen kuuluu?
  • Kuinka kauan palvelusopimus on voimassa?
  • Mitkä ovat palveluntarjoajan vastuut?
  • Mitkä ovat asiakkaan vastuut?
  • Mitä seuraa vastuiden noudattamatta jättämisistä?
  • Millainen oikeus palveluntarjoajalla on nostaa palvelun hintaa?
  • Miten asiakkaan tulee toimia, jos hän haluaa irtisanoa palvelusopimuksen?

Opas: Näin teet hyvän sopimuksen

Laadimme avuksesi oppaan, johon kokosimme keskeisimmät onnistuneeseen sopimuksentekoon liittyvät asiat.

Palvelusopimuksen peruuttamisoikeus

Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus ilmoittamalla siitä elinkeinonharjoittajalle 14 päivän kuluessa palvelusopimuksen tekemisestä.

Ellei elinkeinonharjoittaja ole antanut kuluttajalle tietoa peruuttamisoikeuden käyttämisestä, peruuttamisaika päättyy 12 kuukauden kuluttua normaalin peruuttamisajan päättymisestä tai 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jona kuluttaja on saanut asianmukaiset tiedot.

Apunasi monipuolinen kokemuksemme yritysoikeuden ja yritysjuridiikan palveluista

Tarjoamme yritysasiakkaille laajoja ja asiantuntevia asianajo- ja neuvontapalveluja niin päivittäistä liiketoimintaa kuin sopimuksia tai vaikkapa yrityskauppoja koskien.

Tarvitsetko apua palvelusopimuksen laatimisessa?

Autamme mielellämme. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Markku Lindblad

Ota yhteyttä

Täytä oheinen yhteydenottolomake ja palaamme asiaasi pian! Voit myös tutustua sivustomme monipuolisiin materiaaleihin, kuten artikkeleihin ja oppaisiin.

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
© 2022 Asianajotoimisto Lindblad