Referenssejä

Asianajotoimisto Lindblad & Co Oy:n hoitamana prosessi oli sujuva avaimet käteen -paketti, jossa asiakas pidettiin ajan tasalla vaiheiden kulusta.

Kumpi vastaa vesivahingon korjaamisesta, osakkeen omistaja vai taloyhtiö?

Asuntojen vesivahinkoihin liittyvät vastuukysymykset ovat tyypillisiä riidanaiheita, joissa lakiasiantuntijan apuun turvautuminen voi olla välttämätöntä. Yksityinen kiinteistö- ja asuntosijoitusyhtiö Maxirate Oy kääntyi Asianajotoimisto Lindbladin puoleen juuri tällaisessa tilanteessa.

”Kyse oli vuokralaisen aikana huoneistossa sattuneesta vesivahingosta, josta taloyhtiö vaati Maxiratea osakkeen omistajana korvausvastuuseen. Taloyhtiö oli jo suorittanut purkutöitä, muttei ollut korjannut huoneistoa loppuun saakka”, kertoo Maxirate Oy:n omistaja Ronnie Neva-aho.

”Erimielisyyden takia huoneisto oli myös pitkään pois vuokrauskäytöstä, jolloin syntyi suorien kustannuksien lisäksi välillisiä kustannuksia. Riidan jatkuessa taloudelliset intressit paisuivat koko ajan suuremmiksi”, Neva-aho lisää.

Asianajotoimisto Lindblad oli Neva-aholle tuttu jo ennestään, joten juridisen kumppanin valinta asiaa hoitamaan oli selkeä.

”En edes harkinnut muita. Kun yhteistyötä on jo yhdellä saralla aikaisemmin tehty, niin seuraaviin luottamus on ansaittu. Yhteistyö on silloin helppoa ja yhteistyökumppanin valinta itsestään selvä”, perustelee Neva-aho.

Prosessi oli pitkästä kestostaan huolimatta sujuva

Käräjäoikeuteen viedyt riidat ovat usein väistämättä pitkiä prosesseja, ja myös tämän käsittelyyn meni alusta loppuun pari vuotta. Neva-aho korostaa kuitenkin sitä, miten sujuvasti prosessi eteni Asianajotoimisto Lindbladin kanssa asianajaja Minna Romun hoitamana.

”Yhtiöllemme ei aiheutunut kohtuutonta vaivaa, sillä Lindbladin toimisto otti asian kokonaisuudessaan huolekseen ja hoiti sen alusta loppuun, korvauksen maksun valvomiseen asti. Palvelu oli käytännössä avaimet käteen -paketti, johon Maxirate ei voi olla kuin tyytyväinen.”

Minna Romun ammattitaidosta Neva-aho antaa erittäin hyvää palautetta.

”Minna piti meidät tosi hyvin ajan tasalla siitä, missä juttu meni ja huolehti aina, että olemme kunnolla valmistautuneita seuraavaan vaiheeseen. Hän perehtyi aiheeseen perusteellisesti, otti vastuun prosessin kulusta ja herätti toiminnallaan luottamusta. Vaikka prosessi oli pitkä, Minna piti koko ajan langat käsissään ja informoi meitä.”

Lopputulos oli toivotunlainen

Huolellisella työllä päästiin myös haluttuun lopputulokseen: riidan toisena osapuolena ollut asunto-osakeyhtiö todettiin velvolliseksi korjaamaan kustannuksellaan tilat käyttökuntoon.

”Asia päätettiin Maxiraten eduksi juuri siten kuin se käräjäoikeudelle esitettiin, eikä hovioikeus ottanut asiaa enää käsittelyyn. Lopputulos oli täsmälleen sellainen kuin sen Maxiratessa oletettiinkin olevan. Minna hoiti homman hyvin ja asiallisesti”, Neva-aho sanoo.