fbpx

20.11.2024

Avustimme yksityishenkilöä huoneistoremontin riitatilanteessa

Asiakkaamme riita huoneistoremontin urakoitsijan kanssa alkoi, kun laskuille ilmestyi asioita, jotka eivät pitäneet paikkaansa. Avustimme heitä riidan ratkomisessa. Yhteistyöstämme kertoo O. Eriksson:

Urakoitsijan lasku ei voinut pitää paikkaansa

”Kaksi asiaa herätti huomiomme urakoitsijan laskutuksessa: laskulla oli asioita, joista ei oltu sovittu ja ne asiat, joista laskutettiin, eivät yksinkertaisesti voineet pitää paikkaansa. Ammattilaiselta nyt ei vain mene tyyliin kolmeakymmentä tuntia siihen, että asentaa 30 m jalkalistaa”, Eriksson kertaa ensimmäisiä hälytysmerkkejä.

”Aloimme selvittää tilannetta tarkemmin ja ongelmia paljastui enemmänkin. Remontissa ei ollut tehty niitä asioita, joista oli sovittu eikä työn laatu vastannut odotuksiamme. Lisäksi mukana oli ulkopuolisen tarkastajan mukaan myös rakennusvirheitä.”

Tutustu kiinteistöoikeutta käsitteleviin materiaaleihin

Löydät kaikki asunto-osakeyhtiöitä käsittelevät webinaarit ja oppaat materiaalit-osiosta.

Vastapuolen toiminta pakotti turvautumaan asianajajaan

”Pyrimme saamaan urakoitsijan kanssa ensin keskusteluyhteyden, jotta asia saadaan ratkottua. Tässä kohtaa hänen asianajaltaan alkoi tulla uhkauksia. Silloin päätimme turvautua asianajajan apuun itsekin”, Eriksson kertoo.

”Otimme yhteyttä Asianajotoimisto Lindbladiin ja heti alusta asti tuli sellainen olo, että nyt keskustelemme alan asiantuntijan kanssa. Lindbladin tiimi ymmärsi nopeasti, mistä on kyse ja otti yhteyttä urakoitsijaan. Heidänkin tavoitteenaan oli ensimmäisenä päästä keskustelemaan aiheesta. Saimme heiltä jonkun ehdotuksenkin, mutta ei sitä voinut hyväksyä.”

”Kirjeenvaihdon myötä kävi kuitenkin selväksi, että tilanne etenee käräjille tavalla tai toisella.”

Ratkaisu käräjäoikeuden sovittelusta

Monimutkainen riita päätyi lopulta käräjille. Urakoitsija vaati suoritusta laskuihin ja Eriksson vahingonkorvauksia pieleen menneestä remontista ja korjaustöistä.

”Sovittelu kesti pitkään, mutta löydettiin lopulta ratkaisu, joka hyväksyttiin molemmin puolin. Selkeästi prosessi ja asioiden eteneminen oli tehnyt tehtävänsä – kumpikin osapuoli halusi löytää ratkaisun”, Eriksson toteaa.

”Yhteistyöstä Asianajotoimisto Lindbladin kanssa jäi todella positiivinen mielikuva! Heidän asiantuntijansa oli perehtynyt asiaan todella hienosti koko prosessin ajan, ja saimme apua aina nopeasti.”

© 2024 Asianajotoimisto Lindblad