Hometalo-ongelmat voivat olla erittäin raskaita niin henkisesti kuin taloudellisestikin. On myös tavallista, että erilaisia terveyshaittoja ilmenee. Talo voi pahimmassa tapauksessa osoittautua asumiskelvottomaksi, jolloin ostaja saattaa joutua maksamaan kahden asunnon kulut. Mikäli vastuukysymyksistä syntyy erimielisyyksiä, riidat voivat kestää pitkään ja tulla kalliiksi.

Hometalo ei ole juridinen termi, mutta sitä voidaan käyttää kuvaamaan rakennusta, jossa on asumisterveysasetuksen (545/2015) 20 §:n toimenpiderajat ylittäviä mikrobivaurioita. Mikrobivauriotilanteissa rakennuksen omistajan tulee ryhtyä selvittämään asianmukaisin tutkimusmenetelmin mikrobien laatua ja laajuutta sekä mahdollista altistumisriskiä rakennuksen käyttäjille. Talokauppatilanteissa nousee väistämättä esiin kysymys, kummalle osapuolelle korjauskustannukset lankeavat.

Opas hometaloriitoihin

Hometalo-opas on tarkoitettu niille, joiden asunnossa epäillään mikrobivaurioita. Lue oppaasta hometaloriitojen vastuukysymyksistä ja erityispiirteistä.

Hometaloriidat kuuluvat lähes poikkeuksetta salaisiin eli piileviin virheisiin, jolloin sekä myyjä että ostaja ovat olleet kaupantekohetkellä tietämättömiä mikrobivaurioista. Myyjä saattaa usein vedota siihen, että ostaja on laiminlyönyt erityisen ennakkotarkastusvelvollisuutensa eli ryhtyä erityisiin tutkimuksiin kohteessa ennen kauppaa. Olennainen näyttö tässä tilanteessa on yleensä kuntotarkastusraportti, jossa on ehkä nostettu esiin talon riskirakenteita ja lisätutkimustarpeita. Mikäli ostaja on laiminlyönyt velvoitteensa, myyjä ei ole vastuussa virheestä. Käytännön tapaukset ovat hyvin monenlaisia ja on tapauskohtaista, miten vastuita arvioidaan kussakin tilanteessa.

Virheen yleisin seuraus on hinnanalennus: sovitusta kauppahinnasta vähennetään virheellisen kiinteistön arvo kaupantekohetkellä. Olennaisen virheen kohdalla ostaja voi myös vaatia kaupan purkua. Kaupan purun osalta täytyy huomioida, että taloa ei voi alkaa korjaamaan. Ostajan täytyy varautua palauttamaan talo takaisin myyjälle. Toisaalta korjaamiseen tarvittavia varoja ei usein olekaan, mikäli talo on asumiskelvoton ja ostaja joutuu maksamaan samaan aikaan sijaisasumiskuluja sekä asuntolainaa.

Virheeseen vetoavan eli ostajan täytyy selvittää virheen laatu ja laajuus erilaisin rakennusteknisin tutkimuksin, mikä maksaa tyypillisesti tuhansia ja jopa yli 10.000 euroa. On hyvä huomioida, että alan sääntelemättömyyden vuoksi rakennusteknisiä tutkimuksia voi tarjota käytännössä kuka tahansa, joten palveluntarjoajan koulutuksen, työkokemuksen ja sertifikaattien tarkistaminen on erityisen tärkeää ennen tutkimusten tilaamista.

Hometaloriitojen selvittäminen oikeusteitse voi kestää vuosia. Edes myönteinen tuomio ei välttämättä helpota tilannetta, sillä täytäntöönpanon voi estää myyjän maksukyvyttömyys, jolloin pahimmassa tapauksessa ostaja ei saa juuri mitään. Epävarmuutta voi hallita ainakin osittain hakemalla tuomioistuimesta turvaamistoimea eli käytännössä takavarikkoa. Mikäli myyjän maksukyvystä herää epäilyksiä, ostajan on turvallisempaa vaatia hinnanalennusta kaupan purun sijaan. Purku-vaatimuksen voitto ei tarkoita käytännössä mitään, mikäli myyjä ei pysty palauttamaan kauppahintaa. Hinnanalennusta sitä vastoin voi tulla pikkuhiljaa ulosoton kautta ja ostaja voi ryhtyä toimenpiteisiin korjaamalla taloa tai myymällä sen eteenpäin.

Riidan sopiminen joko osapuolten kesken tai tuomioistuinsovittelun kautta on yleinen tapa ratkaista tilanne homeongelmatapauksissa. Kun riidan lopputulos on epävarma ja intressit suuret puolin ja toisin, sovittelun edut korostuvat. Tuomioistuinsovittelun onnistumisprosentti on hyvä ja etenkin hometaloriidoissa sovinnolle on hyvät mahdollisuudet. Molempien osapuolten näkökulmasta tilanne on tragedia ja mitä nopeammin ja edullisemmin asia ratkeaa, sen parempi.

Kuntotarkastuksen tekeminen ennen kiinteistökauppaa on hyvin yleistä. Tarkastuksen tavoitteena on tuottaa tietoa tarkastettavasta kohteesta, kuten mahdollisista vaurio-, terveys- ja käyttöturvallisuusriskeistä, korjaustarpeista sekä erilaisista toimenpide-ehdotuksista. Tarkastus tehdään usein sekä ostajan että myyjän toimeksiannosta, jolloin kustannuksista vastataan puoliksi. On myös mahdollista, että vain toinen kaupan osapuoli tilaa kuntotarkastuksen.

Kuntotarkastusalaa ei ole säädelty eli periaatteessa kuka tahansa voi toimia kuntotarkastajana. Toimintaa ei valvota mitenkään ja tarkastajia onkin hyvin erilaisia. Tarkastaja voi kutsua itseään pätevöityneeksi kuntotarkastajaksi, mutta tämä ei välttämättä todellisuudessa tarkoita yhtään mitään. Lisäksi termiä ”kuntotarkastus” hämärtävät eri nimillä tehdyt tarkastukset: saatetaan puhua kuntokatselmuksista, asuntokaupan alkukartoituksista tai kuntokatsastuksista. Tarkastusten hinnat vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta tuhansiin euroihin, samoin raporttien laatu ja sisältö voivat olla hyvinkin kirjavia.

Kuntotarkastajan valinta ja raportin laatiminen

Tarkastajien osaamistasossa on usein suuriakin eroja, mikä vaikuttaa sekä tehtyihin havaintoihin että niistä tehtäviin johtopäätöksiin. Tarkastukset eivät välttämättä ole sisällöltään asuntokaupan kuntotarkastusta koskevan suoritusohjeen mukaisia ja esimerkiksi mittaukset saatetaan tehdä virheellisesti. Haasteena on myös raportoinnin vaihteleva taso: kirjaukset ovat epäselviä, suositukset ja johtopäätökset pahimmassa tapauksessa vääriä ja toimenpidesuositukset saattavat puuttua kokonaan. Tästä aiheutuu kuntotarkastuksille mainehaittaa, samoin riskit kaupan jälkeisille riidoille kasvavat. Kaiken lisäksi alalla väärin toimijoita ei yleensä saada vastuuseen puutteellisesta valvonnasta johtuen.

Ongelmia tuottavat myös raporttien tulkintaongelmat. Tilaajat eivät aina välttämättä ymmärrä tarkastusten sisältöä tai rajoituksia. Esimerkiksi LVIS-järjestelmien osalta tarkastus rajautuu vain näkyviin osiin, saatuihin tietoihin sekä teknisen käyttöiän tarkasteluun. Kirjausten merkitys ei aina avaudu lukijalle: merkintä ”ei vaurioita” voi johtaa siihen, että tilaaja olettaa kaiken olevan hyvin ja sivuuttaa mahdolliset lisätutkimussuositukset. Parhainkaan kuntotarkastus ei auta rajaamaan riskejä kiinteistökaupassa, mikäli raportin lukija ei ymmärrä lukemaansa.

Tutustu kiinteistöoikeutta käsitteleviin materiaaleihin

Löydät kaikki asunto-osakeyhtiöitä käsittelevät webinaarit ja oppaat materiaalit-osiosta.

Mahdolliset riitatilanteet

Mikäli päädytään riitatilanteeseen, kuntotarkastusyrityksen vastuuta voi olla hyvin vaikea näyttää toteen. On epäselvää, sovelletaanko tilanteeseen kuluttajansuojalakia, joka sisältäisi useita pakottavia säännöksiä, joista ei voi poiketa kuluttajan vahingoksi. Mikäli lakia ei sovelleta, noudatetaan lähtökohtaisesti tarkastusyrityksen yleisiä sopimusehtoja, joissa saatetaan puolestaan esimerkiksi noudattaa KSE2013-ehtoja. Nämä sisältävät merkittäviä vahingonkorvausvastuuta koskevia vastuunrajoituksia.

Kuntotarkastuksen laadun varmistamiseksi kannattaa käyttää kuntotarkastajaa, joka noudattaa kuntotarkastuksista laaditun KH-kortin ohjeita eli ns. asuntokaupan kuntotarkastuksen suoritusohjetta. Tällöin kuntotarkastuksesta tulee todennäköisemmin sellainen, kuin se on tarkoitus olla. Hintaan kannattaa kiinnittää huomiota, koska halvalla saa harvoin hyvää. Kuntotarkastusliikkeen ja kuntotarkastajan taustat ja koulutus olisi myös syytä tarkistaa: tarkastajalla olisi hyvä olla rakennusalan koulutus ja asiaankuuluva FISE-pätevyys.

Koska kuntotarkastusalaa ei säädellä, tilaajan on itse selvitettävä tarkastajan pätevyys, koulutustausta ja kokemus. Tämä asettaa yksittäiselle maallikolle paljon vastuuta.

Kiinteistöalan asiantuntijat ovat jo kauan toivoneet lainsäädäntöä kuntotarkastusten laadun parantamiseksi. Tarkastuksista tehtiin lakialoite, jonka tavoitteena oli laatia tarkastajille pätevyysvaatimukset sekä parantaa tarkastusten laatua, raporttien luettavuutta ja informatiivisuutta. Valitettavasti aloitetta ei kuitenkaan ehditty käsitellä edellisellä hallituskaudella eikä tiedossa ole, milloin mahdollista sääntelyä voitaisiin odottaa. Hyvin tehty kuntotarkastus voi olla pelastus kiinteistökaupoissa. Ottaen huomioon, mikä merkitys kuntotarkastuksilla yhteiskunnassamme on ja kuinka paljon riitoja huolellinen tarkastus voisi ehkäistä, kuntotarkastusyritysten toimintaa ja vastuuta koskevalle lainsäädännölle olisi suuri tarve.

Paritalo on yleinen asumismuoto. Juridisesti paritalon puolikkaan omistaminen voi tapahtua lähinnä kahdella tapaa. Kyseessä voi olla kiinteistön määräosan omistaminen tai asunto-osakkeen omistaminen.

Kiinteistön määräosa tarkoittaa jotakin murtolukua kiinteistöstä. Se voi olla puolet tai se voi olla jotakin aivan muuta, esim. 457/1023. Mikäli paritalo on kiinteistöllä ja paritalon omistaja omistaa murto-osan kiinteistöstä, kiinteistön hallinta on tarpeellista jakaa hallinnanjakosopimuksella, koska määräosa ei koske mitään tiettyä osaa kiinteistöstä, toisin kuin määräala. Määräosa kohdistuu siis tasaisesti koko kiinteistöön ja tarkempi hallinta määritellään sopimuksella kiinteistön muiden yhteisomistajien kanssa. Hallinnanjakosopimus rekisteröidään lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin parhaalle mahdolliselle etusijalle. Käytännössä tämän jälkeen sopimuksen osapuolilla on mahdollista hakea kiinnityksiä vain omaa puoltaan koskien.

Muista hallinnanjakosopimus

Hallinnanjakosopimuksessa on määritelty yhteisomistajien hallinnassa olevien alueiden rajat, yleensä karttaliitteellä. Lisäksi hallinnanjakosopimuksessa on paljon muita tärkeitä ehtoja, koskien mm. sähkö- ja vesiliittymiä, mahdollisia yhteisiä alueita, rakennusten ja kiinteistön hoitoa ja kunnossapitoa, käyttämätöntä rakennusoikeutta ja kustannusten jakoa.

Hallinnanjakosopimus on tärkeää rekisteröidä, koska muuten se ei koske suoraan mahdollisia uusia omistajia.

Paritalo voi olla myös asunto-osakeyhtiö

Tällöin omistaja ei omista kiinteistöä, vaan osakkeet, jotka oikeuttavat hallitsemaan tiettyä huoneistoa. Tärkeää on tutustua yhtiöjärjestykseen, jossa on määritelty huoneistoselitelmässä mm. se, mikä on osakkeiden tuottama hallintaoikeus ja onko esim. piha osakashallinnassa. Tärkeää on myös tutustua siihen, miten kunnossapito on yhtiössä järjestetty. Mikäli osapuolet vastaavat itse omista puolistaan, tämä pitää olla määrätty yhtiöjärjestyksessä.

Tutustu kiinteistöoikeutta käsitteleviin materiaaleihin

Löydät kaikki asunto-osakeyhtiöitä käsittelevät webinaarit ja oppaat materiaalit-osiosta.

Mikäli määräyksiä ei ole, noudatetaan lähtökohtaisesti asunto-osakeyhtiölakia, jonka mukaan yhtiö vastaa mm. rakenteista, eristeistä ja talon perusjärjestelmistä (esim. sähkö, vesi). Voi olla ikävä yllätys joutua maksamaan naapurin kylpyhuoneremonttia, minkä vuoksi yhtiötä koskevat asiakirjat on käytävä tarkasti läpi. Yhtiöjärjestystä voi muuttaa, mikäli se ei vastaa enää osakkaiden tarpeita. Tämä tehdään yhtiökokouksessa ja päätökselle tarvitaan 2/3 enemmistö tai jopa kaikkien osakkaiden suostumus, asiasta riippuen. Uusi yhtiöjärjestys rekisteröidään kaupparekisteriin.

Omistajien on hyvä muistaa, että asunto-osakeyhtiö on oma oikeushenkilönsä. Asunto-osakeyhtiössä pitäisi olla lain mukaan hallitus ja esim. kirjanpito järjestetty. Yhtiössä tulisi olla kerran vuodessa varsinainen yhtiökokous, jossa mm. hyväksytään tilinpäätös. Yhtiössä tulisi kerätä lisäksi vastiketta kattamaan yhtiön kuluja. Osakkailla ei ole vastikkeenmaksuvelvollisuuden lisäksi velvoitetta maksaa yhtiön kuluja.

On toisaalta hyvin yleistä, että paritaloissa asunto-osakeyhtiöoikeudellisista asioista ei ole huolehdittu ja esim. vastiketta ei kerätä. Yhtiöllä ei ole välttämättä lainkaan pankkitiliä tai kirjanpitoa. Luonnollisesti asianajajana kannatan sitä, että asiat saatetaan tältä osin kuntoon. Kyse ei ole suurista kustannuksista, esim. yksinkertainen asunto-osakeyhtiön kirjanpito saadaan järjestettyä suhteellisen edullisesti kirjanpitäjällä.

Miten välttää konflikteja sukupolvenvaihdoksessa?

Sukupolvenvaihdos yrityksissä on monimutkainen prosessi, joka ei kosketa vain liiketoiminnan jatkuvuutta ja verotuksellisia kysymyksiä. Usein haastavimmat kipupisteet liittyvät perhesuhteisiin ja perintöoikeudellisiin kysymyksiin, jotka voivat johtaa pitkäkestoisiin konflikteihin. Tässä artikkelissa käsittelemme, miten perheyrityksissä voidaan ennakoida ja välttää sukupolvenvaihdokseen liittyviä riitatilanteita.

Sukupolvenvaihdoksen perheoikeudelliset haasteet

Perheyritysten sukupolvenvaihdoksissa taloudelliset, emotionaaliset ja juridiset kysymykset kietoutuvat toisiinsa tavalla, joka tekee prosessista erityisen haastavan. Yritys ei ole vain omaisuuserä vaan usein perheen identiteetin ja yhteisen historian keskiössä.

Konfliktitilanteita voivat aiheuttaa esimerkiksi:

Sukupolvenvaihdokseen valmistautuminen

Konfliktitilanteita voidaan ehkäistä huolellisella ennakkosuunnittelulla. Avain onnistuneeseen sukupolvenvaihdokseen on riittävän aikainen aloitus – ihanteellisesti prosessi käynnistetään 5-10 vuotta ennen varsinaista omistajanvaihdosta.

Avoin kommunikaatio perheen kesken

Avoin keskustelukulttuuri on perusta onnistuneelle sukupolvenvaihdokselle. Käytännön toimenpiteitä kommunikaation kehittämiseksi:

Esimerkki: Eräässä perheyrityksessä otettiin käyttöön neljännesvuosittaiset ”perheneuvoston” kokoukset, joissa käsiteltiin sukupolvenvaihdokseen liittyviä asioita ulkopuolisen fasilitaattorin johdolla. Tämä käytäntö auttoi tunnistamaan mahdolliset konfliktipisteet ajoissa.

Opas yrityksen sukupolven­vaihdokseen

Lataa sukupolvenvaihdoksen avuksi opas, johon on koottu tärkeimmät sukupolvenvaihdokseen liittyvät asiat.

Tasapuolisuuden haaste sisarusten kesken

Yksi sukupolvenvaihdoksen suurimmista haasteista on tasapuolisuuden toteutuminen sisarusten välillä. Perinteisesti yksi lapsista jatkaa yritystoimintaa, mikä herättää kysymyksen muiden oikeudenmukaisesta kohtelusta.

Omistuksen ja johtajuuden erottaminen

Vaikka vain yksi perillinen ottaisi vastuun liiketoiminnan johtamisesta, voidaan omistusta jakaa tasapuolisemmin:

Kompensointi muulla omaisuudella

Jos yritysomaisuus muodostaa merkittävän osan perhevarallisuudesta, voidaan muita perillisiä kompensoida muulla omaisuudella:

Perheyrityksen hallitustyöskentely

Ammattimaisesti toimiva hallitus, johon kuuluu myös perheen ulkopuolisia jäseniä, voi:

Juridinen ennakkosuunnittelu perintöriitojen välttämiseksi

Ennakoivat juridiset toimenpiteet ovat avainasemassa perintöriitojen ehkäisyssä:

Testamentti ja perheoikeudelliset sopimukset

Lahjakirjojen ja ennakkoperintöjen selkeys

Sukupolvenvaihdoksessa tehdyt lahjoitukset tai lahjanluonteiset kaupat kannattaa dokumentoida tarkasti:

Verotukselliset kysymykset ja niiden vaikutus perhesuhteisiin

Sukupolvenvaihdoksen verotukselliset kysymykset voivat myös aiheuttaa jännitteitä perhesuhteissa:

Verosuunnittelun läpinäkyvyys

Veroseuraamusten jakautuminen

Sukupolvenvaihdoksen veroseuraamusten jakautuminen eri perheenjäsenten kesken vaatii huolellista suunnittelua. Esimerkiksi lahjaveron maksajasta sopiminen etukäteen voi ehkäistä myöhempiä riitatilanteita.

Sukupolven­vaihdos­huojennuksen laskeminen palveluna

Tutustu kiinteähintaiseen palveluumme sukupolvenvaihdoshuojennuksen laskemiseksi.

Yhteenveto

Onnistunut sukupolvenvaihdos perheyrityksessä edellyttää sekä liiketoiminnallisten että perheoikeudellisten näkökulmien huomioimista. Tärkeimpiä toimenpiteitä konfliktien välttämiseksi ovat:

  1. Riittävän aikainen aloitus – vähintään 5 vuotta ennen suunniteltua vaihdosta
  2. Avoin kommunikaatio kaikkien perheenjäsenten kesken
  3. Ammattimainen omistajuus ja hallitustyöskentely
  4. Ulkopuolisten asiantuntijoiden hyödyntäminen
  5. Juridisten dokumenttien huolellinen valmistelu
  6. Tasapuolisuuden huomioiminen kaikissa ratkaisuissa
  7. Verosuunnittelun läpinäkyvyys

Kun sukupolvenvaihdokseen liittyvät perheoikeudelliset kysymykset käsitellään avoimesti ja asiantuntevasti, voidaan merkittävästi vähentää perintöriitojen riskiä ja turvata sekä perheen sisäiset suhteet että yrityksen jatkuvuus. Koska jokainen perheyritys on ainutlaatuinen, ja sukupolvenvaihdoksen suunnittelu tulee aina räätälöidä perheen ja yrityksen erityispiirteet huomioiden.

Toisinaan perheen sisäinen dynamiikka tekee objektiivisen keskustelun vaikeaksi, jolloin ulkopuolinen asiantuntija-apu voi olla asioista sopimisen kannalta ratkaisevaa.

Tutkimusten mukaan ulkopuolisen asiantuntijan käyttäminen prosessin eri vaiheissa vähentää merkittävästi konfliktien riskiä ja edistää prosessin sujuvuutta ja on lähes aina kannattava investointi.

Kysy lisää palveluistamme!

Perheyrityksissä osakassopimuksen merkitys korostuu erityisesti sukupolvenvaihdostilanteissa. Kun liiketoiminnan jatkuvuuteen yhdistyy perheen sisäiset suhteet ja dynamiikka, osakassopimuksen huolellinen laatiminen on keskeistä onnistuneen omistuksen siirron varmistamiseksi. Tässä artikkelissa käsittelemme perheyritysten osakassopimusten erityispiirteitä ja niiden roolia sukupolvenvaihdosprosessissa.

Perheyrityksen osakassopimuksen erityispiirteet

Perheyrityksessä osakassopimuksen merkitys ulottuu tavanomaisia liiketoiminnallisia ja juridisia näkökulmia laajemmalle. Osakassopimuksella säädellään myös perheen sisäisiä suhteita ja varmistetaan tasapuolisuus eri perheenjäsenten välillä.

Perheen sisäiset juridiset suhteet

Perheyritysten osakassopimuksissa on olennaista huomioida:

Perheyrityksen sukupolvenvaihdosta suunniteltaessa on tärkeää, että osakassopimus huomioi sekä yrityksen että perheen näkökulmat. Laiminlyöty perhejuridiikka voi johtaa merkittäviin riskeihin omistuksen hallinnassa pitkällä aikavälillä.

Erityyppisten omistajien roolit perheyrityksessä

Perheyrityksessä on tyypillisesti sekä aktiivisia että passiivisia omistajia. Osakassopimuksessa voidaan määritellä:

Näiden määrittely auttaa selkeyttämään odotuksia ja välttämään konflikteja perheenjäsenten välillä. Sukupolvenvaihdostilanteessa roolien selkeä määrittely on erityisen tärkeää, kun vastuut siirtyvät luopujalta jatkajalle.

Ei-aktiivisten perheenjäsenten asema

Yksi merkittävimmistä haasteista perheyrityksissä on ei-aktiivisten omistajien aseman määrittely. Sukupolvenvaihdoksen valmistelussa on huomioitava myös ne perheenjäsenet, jotka eivät osallistu operatiiviseen toimintaan.

Sisältö jatkuu opasnoston jälkeen.

Lataa opas osakassopimuksen tekemisestä

Lue oppaastamme, mitä osakassopimus voi sisältää ja millaisia riskejä sillä voidaan välttää?

Exit-mahdollisuudet ja osakkeiden lunastaminen

Erityisen tärkeää on sopia mekanismeista, joilla ei-aktiivinen omistaja voi tarvittaessa myydä osakkeensa:

Näiden ehtojen huolellinen suunnittelu auttaa välttämään tilanteita, joissa yksittäinen ei-aktiivinen perheenjäsen voi vaikeuttaa yrityksen toimintaa.

Tasapuolisuuden varmistaminen perheenjäsenten välillä

Perheyritysten sukupolvenvaihdoksissa keskeinen haaste on tasapuolisuuden varmistaminen perheenjäsenten välillä. Joskus vain osa perheestä jatkaa yritystoimintaa, mutta omistajuuden järjestelyissä halutaan kohdella kaikkia perillisiä tasapuolisesti.

Omistuksen ja operatiivisen vastuun erottaminen

Osakassopimuksessa voidaan määritellä:

Tiedonsaantioikeudet ja päätöksenteko

Osakassopimuksessa voidaan määritellä:

Yhdenvertaisuuden varmistaminen muilla järjestelyillä

Joskus tasapuolisuutta voidaan edistää myös osakassopimuksen ulkopuolisilla järjestelyillä:

Riidanratkaisumekanismit perheyrityksissä

Perheen sisäiset konfliktit voivat olla erityisen haastavia liiketoiminnalle. Siksi osakassopimuksessa tulisi määritellä selkeät riidanratkaisumekanismit:

Vaikka perheen sisäisistä konflikteista keskusteleminen voi tuntua vaikealta, on tärkeää sopia pelisäännöistä etukäteen. Erityisesti sukupolvenvaihdosprosessissa riidanratkaisumekanismien merkitys korostuu.

Osakassopimus ammattilaisen laatimana

Tarjoamme apua osakassopimuksen laatimiseen kiinteähintaisena palveluna. Tutustu palveluumme!

Perheyritysten hallintomalli ja osakassopimus

Monissa menestyneissä perheyrityksissä on käytössä erityinen hallintomalli, joka huomioi sekä liiketoiminnan että perheen näkökulmat.

Perheneuvosto ja sen suhde hallitukseen

Osakassopimuksessa voidaan määritellä:

Hyvä hallintotapa perheyrityksessä

Sukupolvenvaihdos on usein hyvä hetki päivittää myös yrityksen hallintokäytäntöjä:

Hallintokäytäntöjen kehittäminen tukee yrityksen ammattimaista johtamista myös sukupolvenvaihdoksen jälkeen.

Arvot ja perheyrityksen jatkuvuus

Perheyrityksissä arvot ja perinteet ovat usein keskeisessä roolissa. Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä näitä voidaan vahvistaa kirjaamalla ne myös osakassopimukseen.

Arvojen siirtäminen ja vahvistaminen

Osakassopimukseen voidaan sisällyttää:

Näiden kirjaaminen auttaa siirtämään perheyrityksen aineetonta perintöä seuraavalle sukupolvelle ja vahvistaa yrityksen identiteettiä.

Johtopäätökset

Perheyrityksen osakassopimus on paljon muutakin kuin juridinen asiakirja – se on työkalu perheen ja liiketoiminnan intressien yhteensovittamiseksi. Huolellisesti laadittu osakassopimus tukee sukupolvenvaihdoksen onnistumista ja auttaa välttämään tyypillisiä sudenkuoppia.

Perheyrityksen sukupolvenvaihdoksessa kannattaa aina käyttää asiantuntija-apua, jotta sekä juridiset, taloudelliset että perheen sisäiset näkökulmat tulevat huomioiduiksi osakassopimuksen laadinnassa. Asiantuntijamme auttavat sinua varmistamaan, että perheyrityksesi siirtyy seuraavalle sukupolvelle hallitusti ja kaikkien osapuolten etuja kunnioittaen.

Opas yrityksen sukupolven­vaihdokseen

Lataa sukupolvenvaihdoksen avuksi opas, johon on koottu tärkeimmät sukupolvenvaihdokseen liittyvät asiat.

Miten osakassopimukset vaikuttavat omistuksen siirtoon?

Yrityksen sukupolvenvaihdos on merkittävä ja moniulotteinen prosessi, jossa osakassopimukset näyttelevät usein ratkaisevaa roolia. Huolellisesti laadittu osakassopimus voi joko sujuvoittaa tai pahimmillaan estää suunnitellun omistajanvaihdoksen. Tässä artikkelissa käsittelemme, miten osakassopimukset vaikuttavat yrityksen omistuksen siirtoon sukupolvenvaihdostilanteissa.

Olemassa olevien osakassopimusten vaikutus sukupolvenvaihdokseen

Ennen sukupolvenvaihdoksen suunnittelua on ensiarvoisen tärkeää tarkastaa olemassa olevien osakassopimusten ehdot. Monissa tapauksissa vanhoissa sopimuksissa on rajoituksia, jotka voivat merkittävästi vaikuttaa omistuksen siirtämisen mahdollisuuksiin ja kustannuksiin.

Lunastus- ja etuostolausekkeet

Tyypillisesti osakassopimuksissa on määräyksiä osakkeiden luovuttamisesta ja niiden lunastamisesta:

Nämä lausekkeet voivat olennaisesti vaikuttaa siihen, miten ja kenelle osakkeet voidaan siirtää sukupolvenvaihdoksen valmistelussa. Erityisen tärkeää on selvittää, koskevatko lunastus- ja etuostolausekkeet myös perheenjäsenille tai tietyille sukulaisille tehtäviä luovutuksia.

Kilpailukieltoehdot ja niiden siirtyminen

Osakassopimuksissa on usein kilpailukieltoehtoja, jotka rajoittavat osakkaiden mahdollisuuksia kilpailla yhtiön kanssa. Sukupolvenvaihdoksessa on tärkeää selvittää:

Omistuksen siirron rajoitukset

Joskus osakassopimuksissa on suoria rajoituksia osakkeiden siirtämiselle tietyille henkilöille tai tietyin ehdoin. Tällaiset rajoitukset on huomioitava jo sukupolvenvaihdoksen suunnitteluvaiheessa.

Lataa opas osakassopimuksen tekemisestä

Lue oppaastamme, mitä osakassopimus voi sisältää ja millaisia riskejä sillä voidaan välttää?

Osakassopimuksen päivittäminen sukupolvenvaihdosta varten

Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä on usein tarpeellista päivittää osakassopimus tai laatia kokonaan uusi. Erityisesti jos kyseessä on asteittainen sukupolvenvaihdos, jossa luopuja jää vielä osakkaaksi, tarvitaan siirtymäkauden pelisäännöt.

Siirtymäkauden erityisehdot

Hyvin suunnitellussa sukupolvenvaihdoksessa osakassopimukseen voidaan kirjata:

Äänivallan ja päätöksenteon järjestelyt siirtymäkaudella

Sukupolvenvaihdoksen aikana voi olla tarkoituksenmukaista muuttaa päätöksentekojärjestystä yhtiössä. Osakassopimuksessa voidaan sopia:

Nämä järjestelyt ovat keskeisiä, kun varmistetaan liiketoiminnan häiriötön jatkuvuus ja sopiva tasapaino luopujan ja jatkajan välillä sukupolvenvaihdosprosessin aikana.

Uuden osakassopimuksen laatiminen sukupolvenvaihdoksessa

Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä on usein hyvä hetki laatia kokonaan uusi osakassopimus, erityisesti jos omistusrakenne muuttuu merkittävästi tai jos vanha sopimus ei enää vastaa yhtiön tarpeita.

Jatkajan ja muiden osakkaiden väliset suhteet

Uudessa osakassopimuksessa tulisi määritellä:

Strategiset linjaukset ja yhtiön tulevaisuus

Sukupolvenvaihdos on luonteva hetki määritellä yhtiön tulevaisuuden suunta.

Osakassopimukseen voidaan kirjata:

Voitonjaon periaatteet

Uudessa osakassopimuksessa tulisi sopia selkeästi:

Osakassopimus ammattilaisen laatimana

Tarjoamme apua osakassopimuksen laatimiseen kiinteähintaisena palveluna. Tutustu palveluumme!

Osakassopimuksen rooli sukupolvenvaihdoksen jälkeen

Onnistuneen sukupolvenvaihdoksen jälkeen osakassopimus jatkaa tärkeässä roolissa:

Johtopäätökset

Osakassopimus on kriittinen työkalu onnistuneessa sukupolvenvaihdoksessa. Se kannattaa laatia tai päivittää huolellisesti asiantuntijoiden avustuksella, huomioiden kaikki keskeiset juridiset, taloudelliset ja inhimilliset näkökulmat.

Sukupolvenvaihdoksen huolellinen valmistelu kannattaa aloittaa riittävän ajoissa, ja osakassopimuksen tarkastelu on tässä prosessissa yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä askelista. Hyvin laadittu osakassopimus tukee sekä luopujaa että jatkajaa ja varmistaa, että yritystoiminta jatkuu menestyksekkäästi myös omistuksen siirron jälkeen.

Jos harkitset yrityksesi sukupolvenvaihdosta, ota yhteyttä asiantuntijoihimme. Autamme sinua sekä osakassopimuksen päivittämisessä että koko sukupolvenvaihdosprosessin suunnittelussa ja toteutuksessa.

Sukupolvenvaihdoksen rahoituksen vaihtoehdot, haasteet ja osakassopimuksen merkitys

Yrityksen sukupolvenvaihdos on merkittävä tapahtuma, joka vaatii huolellista suunnittelua ja asiantuntevaa toteutusta. Yksi keskeisimmistä haasteista on rahoituksen järjestäminen niin, että prosessi tapahtuu kaikkien osapuolten kannalta taloudellisesti järkevällä tavalla. Sukupolvenvaihdoksen rahoituksessa on otettava huomioon paitsi käytännön rahoitusratkaisut, myös verotukselliset näkökulmat, joilla on suuri merkitys kokonaisuuden kannalta.

Tässä artikkelissa käsittelemme sukupolvenvaihdoksen rahoituksen keskeisiä vaihtoehtoja, yleisimpiä haasteita sekä erityisesti osakassopimuksen merkitystä rahoituksen järjestämisessä. Lisäksi tarkastelemme sukupolvenvaihdoshuojennuksen tarjoamia mahdollisuuksia verotuksen optimointiin.

Sukupolvenvaihdoksen rahoitusvaihtoehdot

Sukupolvenvaihdos yrityskauppana

Sukupolvenvaihdos toteutetaan usein yrityskauppana, jonka rahoitukseen on käytettävissä useita vaihtoehtoja:

  1. Pankkilaina on perinteinen tapa rahoittaa yrityskauppa. Jatkaja ottaa lainan, jolla maksaa myyjälle kauppahinnan. Tämä edellyttää yleensä vakuuksia ja kykyä hoitaa lainanhoitokulut tulevilla kassavirroilla.
  2. Maksuaikajärjestelyt, joissa kauppahinta maksetaan myyjälle osissa pidemmän ajanjakson kuluessa. Tämä keventää jatkajan rahoitustaakkaa, mutta edellyttää myyjän sitoutumista ja usein myös vakuuksia.
  3. Rahoitusyhtiöiden yrityskaupparahoitus, jota voidaan käyttää erityisesti suuremmissa sukupolvenvaihdoksissa. Rahoitusyhtiöt voivat tarjota joustavia rahoitusratkaisuja myös tilanteissa, joissa perinteiset pankit ovat varovaisia.
  4. Lahja ja lahjanluonteinen kauppa, jossa yritys luovutetaan jatkajalle joko kokonaan tai osittain lahjana. Tämä vähentää rahoitustarvetta, mutta aiheuttaa potentiaalisia lahjaveroseurauksia, joita voidaan lieventää sukupolvenvaihdoshuojennuksilla.
  5. Välirahoitusinstrumentit, kuten pääomalainat, jotka sijoittuvat oman ja vieraan pääoman väliin. Nämä voivat tarjota joustavia rahoitusehtoja ja parantaa yrityksen tasetta rahoittajien näkökulmasta.

Julkiset rahoitusinstrumentit sukupolvenvaihdoksessa

Sukupolvenvaihdoksen rahoitukseen on saatavilla myös julkisia tukimuotoja:

  1. Finnveran takaukset ja lainat, jotka on suunnattu erityisesti pk-yritysten sukupolvenvaihdoksiin. Finnvera voi toimia takaajana pankkilainalle tai myöntää osan rahoituksesta suoraan.
  2. ELY-keskusten yritystuet, joilla voidaan tukea sukupolvenvaihdoksen jälkeistä liiketoiminnan kehittämistä ja investointeja, mikä helpottaa välillisesti myös rahoituksen järjestämistä.
  3. Business Finlandin rahoitusinstrumentit, jotka voivat soveltua erityisesti kasvuhakuisiin ja kansainvälistyviin yrityksiin sukupolvenvaihdoksen yhteydessä.

Opas yrityksen sukupolven­vaihdokseen

Lataa sukupolvenvaihdoksen avuksi opas, johon on koottu tärkeimmät sukupolvenvaihdokseen liittyvät asiat.

Osakassopimuksen merkitys sukupolvenvaihdoksen rahoituksessa

Myös osakassopimuksella on merkitystä sukupolvenvaihdoksen rahoituksen järjestämisessä, erityisesti kun jatkajia on useampia tai kun ulkopuolisia rahoittajia tulee mukaan omistajiksi.

Hyvin laadittu osakassopimus:

  1. Selkeyttää omistussuhteet ja -oikeudet sukupolvenvaihdoksen jälkeen, mikä luo ennustettavuutta rahoittajille.
  2. Määrittelee voitonjaon periaatteet, mikä on keskeistä sekä jatkajien että rahoittajien näkökulmasta tulevien tuottojen varmistamiseksi.
  3. Sisältää exit-lausekkeet, jotka määrittelevät, miten omistajat voivat realisoida omistuksensa tulevaisuudessa. Tämä on erityisen tärkeää ulkopuolisille sijoittajille.
  4. Määrittelee päätöksentekomekanismit, millä varmistetaan liiketoiminnan sujuva jatkuminen ja rahoituksen takaisinmaksukyky.

Osakassopimuksella voidaan myös suoraan vaikuttaa rahoituksen ehtoihin:

  1. Lunastuslausekkeet mahdollistavat jatkajan omistuksen asteittaisen kasvattamisen, mikä voi helpottaa rahoituksen järjestämistä pienemmissä erissä.
  2. Panttauskiellot tai -oikeudet määrittelevät, miten osakkeita voidaan käyttää rahoituksen vakuutena.
  3. Lisärahoitusehdot määrittelevät, miten yritys voi hankkia lisärahoitusta tulevaisuudessa ja miten se vaikuttaa nykyisten omistajien asemaan.
  4. Kilpailukieltolausekkeet suojaavat yrityksen liiketoimintaa ja siten myös rahoittajien intressejä.

Lataa opas osakassopimuksen tekemisestä

Lue oppaastamme, mitä osakassopimus voi sisältää ja millaisia riskejä sillä voidaan välttää?

Sukupolvenvaihdoshuojennus verotuksessa ja sen vaikutus rahoitukseen

Sukupolvenvaihdoksen rahoituksessa verotukselliset seikat ovat merkittävässä roolissa. Erityisen tärkeä on perintö- ja lahjaverolain mukainen sukupolvenvaihdoshuojennus, joka voi olennaisesti pienentää rahoitustarvetta.

  1. Yritysvarallisuuden huojennus, jossa sukupolvenvaihdoksessa siirtyvän yrityksen tai sen osan arvoksi katsotaan 40 % sen normaalista verotusarvosta.
  2. Yritystoiminnan jatkamisvaatimus, jonka mukaan jatkajan on jatkettava yritystoimintaa vähintään viiden vuoden ajan huojennuksen saamiseksi.
  3. Maksuajan pidennys, jolla lahja- tai perintöveron maksuaikaa voidaan pidentää jopa kymmenellä vuodella.

Sukupolvenvaihdoshuojennuksen hyödyntäminen edellyttää huolellista verosuunnittelua ja oikein toteutettuna se voi merkittävästi alentaa rahoitustarvetta esimerkiksi lahjanluonteisissa yrityskaupoissa. Tuomme esiin keskeisiä huojennuksen edellytyksiä sukupolvenvaihdoshuojennusta käsittelevässä artikkelissa

Sukupolven­vaihdos­huojennuksen laskeminen palveluna

Tutustu kiinteähintaiseen palveluumme sukupolvenvaihdoshuojennuksen laskemiseksi.

Sukupolvenvaihdoksen rahoituksen haasteet ja niiden ratkaiseminen

Sukupolvenvaihdoksen rahoituksessa kohdataan usein seuraavia haasteita:

  1. Kauppahinnan määrittely tavalla, joka huomioi sekä myyjän että jatkajan intressit ja realistiset maksukyvyt.
  2. Vakuusvaje, jossa jatkajalla ei ole riittävästi vakuuksia tarvittavan rahoituksen saamiseksi.
  3. Kassavirtahaasteet, joissa yrityksen tuottama kassavirta ei riitä sekä lainanhoitokuluihin että välttämättömiin investointeihin.
  4. Verotukselliset riskit, jotka saattavat realisoitua ilman huolellista verosuunnittelua.

Rahoitushaasteita voidaan ratkaista seuraavilla tavoilla:

  1. Vaiheittainen toteutus, jossa sukupolvenvaihdos toteutetaan asteittain pidemmällä aikavälillä, mikä jakaa rahoitustarpeen useaan erään.
  2. Rahoituslähteiden yhdistely, jossa hyödynnetään sekä perinteisiä pankkilainoja, julkisia rahoitusinstrumentteja että mahdollisia pääomasijoittajia.
  3. Ennakkosuunnittelu, jolla varmistetaan riittävä aika rahoituksen järjestämiseen ja yrityksen taloudellinen kunto sukupolvenvaihdoshetkellä.
  4. Asiantuntija-avun hyödyntäminen sekä rahoituksen suunnittelussa että verotuksellisten kysymysten ratkaisemisessa.

Yhteenveto

Sukupolvenvaihdoksen rahoitus on monimutkainen kokonaisuus, jossa on huomioitava niin käytännön rahoitusratkaisut, verotukselliset näkökulmat kuin eri osapuolten intressit. Osakassopimuksella on keskeinen rooli rahoituksen onnistumisessa erityisesti silloin, kun jatkajia tai rahoittajia on useita.

Sukupolvenvaihdoshuojennukset tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia verotuksen optimointiin ja rahoitustarpeen pienentämiseen. Huolellisella suunnittelulla ja asiantuntija-avulla sukupolvenvaihdoksen rahoitus voidaan järjestää tavalla, joka turvaa yritystoiminnan jatkuvuuden ja kaikkien osapuolten taloudellisen aseman.

Sukupolvenvaihdoksen onnistunut rahoitus edellyttää riittävän aikaista suunnittelua, monipuolista rahoituslähteiden hyödyntämistä sekä verotuksellisten mahdollisuuksien tarkastelua. Kun nämä tekijät yhdistetään huolellisesti laadittuun osakassopimukseen, luodaan vahva pohja yritystoiminnan menestyksekkäälle jatkumiselle myös tulevien sukupolvien aikana.

Osakassopimus ammattilaisen laatimana

Tarjoamme apua osakassopimuksen laatimiseen kiinteähintaisena palveluna. Tutustu palveluumme!

Muutokset ovat osa yritysten arkea – toimialat kehittyvät, teknologia uudistuu ja kilpailu- sekä markkinatilanne muuttuvat. Näiden myllerrysten keskellä organisaation on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin, mikä voi tarkoittaa muutosneuvotteluiden käynnistämistä.

Muutosneuvottelujen tavoitteena on selvittää, miten suunnitellut muutokset vaikuttavat organisaatioon ja mitä vaihtoehtoja on käytettävissä, jotta haittavaikutuksia voidaan minimoida. Muutosneuvotteluja säätelee vuoden 2022 alussa voimaan tullut yhteistoimintalaki (1333/2021), joka asettaa työnantajalle selkeitä vastuita ja velvollisuuksia sekä muutosneuvotteluprosessin aikana että niiden jälkeen.

Työnantajan velvollisuudet muutosneuvotteluissa jakautuvat seuraaviin vaiheisiin:

  • muutosneuvotteluista tiedottaminen ja neuvottelujen valmistelu,
  • varsinaisten neuvottelujen järjestäminen ja vaikutusten arviointi sekä
  • muutosten toimeenpano ja seuranta.

Muutosneuvottelujen käynnistäminen

Työnantajalla on velvollisuus tiedottaa työntekijöitä riittävän ajoissa suunnitelluista muutoksista ja kutsua koolle muutosneuvottelut. Tämä tehdään kirjallisella neuvotteluesityksellä, joka sisältää olennaiset tiedot:

Näiden tietojen tarkoitus on varmistaa, että henkilöstö ja heidän edustajansa voivat valmistautua neuvotteluihin perusteellisesti.

Sisältö jatkuu opasnoston jälkeen.

Yhteistoimintalaki ja muutosneuvottelu

Lataa maksuton opas ja lue mitä jokaisen työnantajan tule tietää vuonna 2022 voimaan tulleesta yhteistoimintalaista.

Muutosneuvotteluiden järjestäminen

Muutosneuvottelussa työnantaja ja henkilöstön edustajat keskustelevat suunnitelluista muutoksista, kuten irtisanomisista, lomautuksista tai työtehtävien uudelleenjärjestelyistä sekä muutosten perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista.

Työnantajan on huolehdittava siitä, että muutosneuvottelut eivät jää yksipuolisiksi ilmoituksiksi, vaan ne perustuvat aidosti vuorovaikutteiseen keskusteluun. Tämä tarkoittaa työntekijöiden näkökulmien ja vaihtoehtoisten ratkaisuehdotusten kuulemista sekä niiden huomioimista päätöksenteossa.

Työnantajan vastuulla on dokumentoida neuvottelujen kulku ja lopputulokset huolellisesti, jotta voidaan osoittaa, että prosessi on suoritettu lain ja hyvän tavan mukaisesti.

Muutosten toimeenpano, vaikutusten arviointi ja seuranta

Mikäli muutosneuvottelujen lopputuloksena syntyy päätös henkilöstön vähentämisestä, työnantajan velvollisuus on pyrkiä minimoimaan muutoksista aiheutuvat haitat. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi uudelleensijoitusmahdollisuuksien kartoittamista tai tukitoimien järjestämistä irtisanotuille työntekijöille.

Työnantajan on myös huolehdittava siitä, että irtisanomisille löytyy lainmukaiset perusteet.

Työnantajalla on lisäksi takaisinottovelvollisuus, joka velvoittaa tarjoamaan irtisanotuille työntekijöille uudelleen työtä, jos yritykseen syntyy samankaltaisia tehtäviä neljän tai jopa kuuden kuukauden sisällä työsuhteen päättymisestä.

Seuraukset muutosneuvottelujen laiminlyönneistä

Yhteistoimintalain laiminlyönti voi johtaa vakaviin seurauksiin. Työnantajaa voi kohdata paitsi hyvitysmaksut myös maineen menettäminen – erityisesti nykyaikana, jolloin työntekijäkokemukset leviävät nopeasti julkisuuteen. Siksi on tärkeää, että työnantaja ymmärtää lainsäädännön asettamat vaatimukset ja toimii niiden mukaisesti.

Lakisääteisten velvoitteiden täyttäminen ei kuitenkaan ole vain juridinen velvoite; se on osa vastuullista yritystoimintaa.

Muutosneuvottelut ovat prosessi, jossa työnantajalta vaaditaan paitsi juridista osaamista myös empatiaa ja vuorovaikutustaitoja. Hyvin toteutettu neuvotteluprosessi voi lieventää muutosten aiheuttamaa epävarmuutta ja edesauttaa organisaation sopeutumista uusiin olosuhteisiin.

Apua muutosneuvotteluihin

Kokenut yritys- ja työoikeuden tiimimme palvelee ja avustaa sinua muutosneuvotteluissa ja muissa työ- ja virkaoikeuden asioissa. Konsultoimme myös lain tulkintaan liittyvissä kysymyksissä. Kysy lisää!

Ota yhteyttä

Kysy lisää yhteistoimintalaista tai muutosneuvotteluista asiantuntijoiltamme.

Minna Ravi (o.s. Romu)

Palkanmaksu on työsuhteen keskeinen osa, joka pohjautuu työsopimukseen sekä työehtosopimusten määräyksiin. Sen asianmukainen hoitaminen on olennainen osa työsuhteen molemminpuolista luottamusta. Tässä artikkelissa tarkastelemme palkanmaksun ja palkan alentamisen oikeudellisia perusteita sekä tilannetta, jossa palkkaa voidaan mahdollisesti muuttaa.

Palkanmaksun peruste

Työ sopimuslain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle sovittu palkka sovittuna päivänä. Palkan määrä ja maksutapa sovitaan työsopimuksessa, ja niitä täsmennetään usein alan työehtosopimuksilla.

Työnantajan velvollisuus on huolehtia siitä, että palkka maksetaan oikea-aikaisesti ja ilman aiheetonta viivästystä. Palkanmaksun epätarkkuudet tai viivästykset voivat johtaa erimielisyyksiin ja luottamuksen heikkenemiseen.

Voiko työnantaja alentaa palkkaa?

Palkan alentaminen on työoikeudellinen kysymys, joka edellyttää huolellista harkintaa sekä lain ja sopimusten noudattamista. Lähtökohtaisesti työnantaja ei voi alentaa palkkaa yksipuolisella päätöksellä. Palkan alentaminen edellyttää joko työntekijän suostumusta tai ns. irtisanomisperustetta.

Työntekijän suostumus on keskeinen elementti silloin, kun palkan alentaminen perustuu yhteiseen sopimukseen. Suostumus tulee aina antaa kirjallisesti ja vapaaehtoisesti, jotta erimielisyyksiltä vältytään myöhemmin.

Palkan alentaminen vaihtoehtona irtisanomiselle?

Jos yrityksen taloudellinen tilanne heikkenee merkittävästi, voi palkan alentaminen tulla kyseeseen osana työnantajan sopeuttamistoimia. Tämä kuitenkin edellyttää, että työsopimuslain mukaiset irtisanomisperusteet täyttyvät.

Palkan alentaminen voidaan nähdä vaihtoehtona irtisanomisille, ja se voidaan toteuttaa vasta irtisanomisajan jälkeen. Tällaisessa tilanteessa on tärkeää osoittaa, että palkan alentaminen on välttämätöntä yrityksen toiminnan turvaamiseksi.

Työnantajan on myös huomioitava, ettei palkan alentaminen saa johtaa siihen, että palkka alittaa alan työehtosopimuksessa määrätyn minimipalkan. Työntekijällä on oikeus saada palkkansa lakiin ja sopimuksiin perustuvalla tasolla.

Sisältö jatkuu webinaaritallennenoston jälkeen.

Näin laadit pätevän työsopimuksen

Webinaarissa käydään läpi tärkeimmät työsuhteen ehdot, jotka on syytä ottaa mukaan kirjalliseen työsopimukseen.

Työehtosopimus määrittää minimipalkan

Työehtosopimukset määrittävät monilla aloilla palkkojen ja muiden työehtojen minimitasot. Ne toimivat keskeisenä ohjenuorana, kun arvioidaan palkanmääritystä ja sen muutoksia.

Työnantajan on noudatettava työehtosopimuksen määräyksiä myös tilanteissa, joissa palkan alentaminen on harkinnassa.

Laissa varsinaista minimipalkkaa ei ole määritelty.

Asiantuntijan apu työsuhdekysymyksissä

Palkanmaksuun ja palkan alentamiseen liittyvät kysymykset voivat aiheuttaa erimielisyyksiä ja haasteita niin työnantajille kuin työntekijöille. Riitatilanteissa tai sopimusmuutosten yhteydessä on suositeltavaa kääntyä kokeneen asiantuntijan puoleen, joka voi auttaa varmistamaan, asia ratkaistaan kaikkien osapuolten oikeudet ja velvollisuudet huomioiden.

Kokenut tiimimme palvelee sekä työntekijöitä että työnantajia monenlaisissa yritys- ja työoikeuden asioissa.

Lomautus tarkoittaa sitä, että työnantaja keskeyttää työntekijän työnteon ja palkanmaksun tilapäisesti, mutta työsuhde säilyy voimassa. Käytännössä työntekijä vapautetaan työnteosta joko kokonaan tai osittain (esimerkiksi työaikaa lyhentämällä) tiettynä aikana. Lomautuksen syynä voi olla taloudelliset tai tuotannollinen irtisanomisperuste tai toisaalta työn tilapäinen väheneminen. Lomautuksesta säädetään työsopimuslaissa.

Lomautuksen perusteet

Lomautus ei ole vain juridinen termi, vaan käytännön ratkaisu yrityksen sopeuttamiseen tilanteessa, jossa työn tarjoaminen tilapäisesti vähenee. Työnantajalla on oikeus lomauttaa työntekijä, jos työ vähenee taloudellisista tai tuotannollisista syistä.

Yhtä tärkeää on kuitenkin työntekijän oikeuksien huomioiminen: työsuhde säilyy voimassa lomautuksen ajan, ja työnantajan on pyrittävä tarjoamaan muuta työtä tai koulutusta ennen lomautusta.

Lomautusmenettely

Ennen lomautusta työnantajan on esitettävä työntekijälle ennakkoselvitys lomautuksen perusteista, laajuudesta, toteuttamistavasta, alkamisajankohdasta ja kestosta. Tämän jälkeen työntekijälle tai hänen edustajalleen on varattava tilaisuus tulla kuulluksi.

Ennakkoselvitystä ei tarvitse antaa, mikäli työnantajan on muun lain, sopimuksen tai muun häntä sitovan määräyksen perusteella esitettävä vastaava selvitys tai neuvoteltava lomauttamisesta työntekijöiden tai heidän edustajansa kanssa.

Lomautuksesta on ilmoitettava henkilökohtaisesti viimeistään 14 päivää ennen sen alkamista. Ilmoituksessa on mainittava lomautuksen peruste, alkamisaika ja kesto tai arvioitu kesto.

Sisältö jatkuu opasnoston jälkeen.

Työsuhteen päättäjän muistilista työnantajalle

Laadimme työnantajan avuksi muistilistat erilaisiin työsuhteen päättämistilanteisiin, joita seuraamalla voit minimoida ongelmat.

Työntekijän oikeudet lomautuksen aikana

Lomautuksen aikana työntekijällä on oikeus ottaa vastaan muuta työtä. Jos työntekijä on lomautuksen aikana solminut toisen työsopimuksen, hän voi irtisanoa sen viiden päivän irtisanomisajalla palatakseen alkuperäiseen työhönsä.

Työsuhteen päättäminen lomautuksen aikana
Työntekijä voi lomautuksen aikana irtisanoa oman työsopimuksensa ilman irtisanomisaikaa, paitsi jos lomautuksen päättymisaika on tiedossa ja se on seitsemän päivän kuluessa.

Jos työnantaja irtisanoo lomautetun työntekijän työsopimuksen päättymään lomautuksen aikana, työntekijällä on oikeus saada irtisanomisajan palkkansa.

Mikäli työntekijä irtisanoo työsuhteen sen jälkeen, kun lomautus on kestänyt yli 200 päivää, hänellä on oikeus saada korvauksena irtisanomisajan palkkansa kuten työnantajan irtisanoessa hänet. Näin lainsäätäjä on pyrkinyt estämään sen, ettei työnantaja käytä lomautusta tosiasiassa irtisanomisen vaihtoehtona.

Työhön kutsuminen lomautuksen jälkeen

Kun työnantaja haluaa kutsua lomautetun työntekijän takaisin työhön, on tärkeää noudattaa sovittuja käytäntöjä.

Jos lomautus on toistaiseksi voimassa, työnantajan on ilmoitettava työn alkamisesta vähintään seitsemän päivää etukäteen, ellei toisin ole sovittu. Tämä antaa työntekijälle riittävästi aikaa valmistautua työhön paluuseen.

Asiantuntijan apu lomautustilanteisiin

Lomautukset ja niihin liittyvät kysymykset voivat tuntua monimutkaisilta sekä työnantajalle että työntekijälle. Työoikeuden asiantuntija voi auttaa varmistamaan, että kaikki menettelyt, kuten ilmoitukset, kuulemiset ja aikataulut, toteutetaan oikein ja mahdolliset epäselvyydet ratkaistaan jo ennen niiden kärjistymistä.

Asiantunteva työ- ja yritysoikeuden tiimimme tarjoaa apua kaikissa työsuhdeasioihin liittyvissä kysymyksissä. Kysy lisää!

Työsuhteen päättäminen on yksi työnantajan vastuunalaisimmista päätöksistä. Kun irtisanominen tehdään ilman lainmukaisia perusteita, työntekijällä on oikeus hakea korvausta.

Laiton irtisanominen ei ole pelkästään juridinen kysymys, vaan se voi vaikuttaa merkittävästi työntekijän elämään ja työnantajan maineeseen.

Tässä artikkelissa pureudutaan laittomaan irtisanomiseen, vahingonkorvauksen määräytymiseen ja siihen, miten tilanteita voi ennaltaehkäistä.

Mitä tarkoitetaan laittomalla irtisanomisella?

Laiton irtisanominen tapahtuu silloin, kun työsuhde päätetään ilman, että työnantajalla on siihen lain edellyttämää perustetta. Työsopimuslain mukaan työsuhde voidaan päättää vain asiallisella ja painavalla perusteella. Työsuhteen irtisanominen johtuu joko työntekijän henkilöön liittyvistä syistä tai taloudellisista ja tuotannollisista perusteista.

Henkilöön liittyvät syyt voivat olla esimerkiksi vakavia laiminlyöntejä tai työvelvoitteiden rikkomuksia. Näissä tilanteissa työnantajan on pääsääntöisesti annettava työntekijälle mahdollisuus korjata toimintansa ennen työsuhteen päättämistä. Käytännössä työnantajan on annettava työntekijälle varoitus ennen kuin työsuhde voidaan päättää.

Henkilöön liittyvä irtisanomisperuste voi johtua myös työntekijän työkyvyttömyydestä, mikäli työsuhteen jatkaminen olisi työnantajan näkökulmasta kohtuutonta.

Taloudelliset ja tuotannolliset syyt puolestaan tarkoittavat tilanteita, joissa työn määrä on vähentynyt olennaisesti ja pysyvästi, eikä työntekijää voida kouluttaa tai sijoittaa muihin tehtäviin.

Jos työnantaja päättää työsuhteen ilman laissa tarkoitettuja perusteita, irtisanominen katsotaan laittomaksi.

SIsältö jatkuu opasnoston jälkeen.

Irtisanominen työntekijän henkilöön liittyvästä syystä

Lue oppaastamme, mitä irtisanomisessa lain mukaan on otettava huomioon.

Korvaus laittomasta irtisanomisesta

Laiton irtisanominen voi aiheuttaa työnantajalle huomattavia taloudellisia seurauksia.

Kun irtisanominen todetaan laittomaksi, työntekijällä on oikeus korvaukseen. Korvauksen suuruus määräytyy tapauskohtaisesti ja vaihtelee mm. työsuhteen keston, työntekijän iän ja uudelleentyöllistymismahdollisuuksien mukaan. Lain mukaan korvauksen vähimmäismäärä on kolmen kuukauden palkka, ja se voi nousta jopa 24 kuukauden palkkaan.

Erityistapauksissa, kuten luottamusmiehen laittomassa irtisanomisessa, korvaus voi olla enintään 30 kuukauden palkka. Toisaalta tietyissä lievemmissä tilanteissa voidaan alittaa kolmenkuukauden palkan määrä.

Korvausta määrättäessä otetaan huomioon myös työnantajan menettely irtisanomistilanteessa. Jos työnantajan toiminta on ollut erityisen moitittavaa, korvaussumma voi olla korkeampi.

Mikäli työnantaja on rikkonut irtisanomistilanteessa yhteistoimintalain, tasa-arvolain tai yhdenvertaisuuslain säännöksiä, työnantaja joutuu mahdollisesti maksamaan työntekijälle myös erillistä hyvitystä.

Korvausten lisäksi työnantaja saattaa joutua maksamaan oikeudenkäyntikuluja ja mahdollisesti kohtaamaan maineeseen liittyviä haittoja.

Erityisesti pienille yrityksille tällaiset seuraamukset voivat olla merkittävä riski. Näiden tilanteiden välttämiseksi työnantajan on tärkeää tuntea työlainsäädäntö ja noudattaa asianmukaisia menettelytapoja.

Väärin hoidetut irtisanomiset eivät ole vain juridisia ongelmia, vaan ne voivat myös heikentää työntekijöiden luottamusta työnantajaan ja vaikuttavat työnantajamielikuvaan.

Näin vältyt laittoman irtisanomisen korvauksilta

Varmista ennen irtisanomispäätöstä, että työsuhteen päättämisen peruste on lainmukainen. Työnantajan on osattava noudattaa lisäksi työsopimuslain ja esim. yhteistoimintalain menettelytapoja.

Dokumentoi prosessi huolellisesti, jotta päättämisperuste voidaan näyttää toteen riitatilanteessa. Työoikeuden asiantuntijoiden konsultointi voi auttaa työnantajaa välttämään virheitä.

Oikein toteutettu irtisanominen suojaa sekä työnantajan että työntekijän oikeuksia.

Asiantuntijan apu työsuhdekysymyksissä

Laiton irtisanominen on vakava tilanne, jolla on kauaskantoisia seurauksia niin työntekijälle kuin työnantajallekin. Se voi johtaa merkittäviin korvausvelvoitteisiin ja vaikuttaa kielteisesti yrityksen maineeseen.

Asianajotoimisto Lindblad tarjoaa asiantuntevaa apua työsuhdeasioissa ja auttaa varmistamaan, että irtisanominen tehdään lainmukaisesti. Näin työnantaja voi välttää tarpeettomat riskit ja toimia vastuullisesti sekä lain että hyvän työyhteisön periaatteiden mukaisesti.

Laiton irtisanominen voi aiheuttaa työnantajalle merkittäviä kustannuksia. Selvitä työsopimuslain mukaiset irtisanomisperusteet ja menettelytavat jo etukäteen.

Kysy lisää ja varmista laillinen irtisanomismenettely!

Ota yhteyttä

Lindblad auttaa selvittämään, onko koeajan työsopimus mahdollista purkaa vai olisiko kyseessä sittenkin irtisanomisasia. Autamme myös tilanteessa, jossa jompikumpi osapuoli kokee, että purkaminen on tehty ilman erityisen painavaa perustetta.

Minna Ravi (o.s. Romu)

Taloyhtiön hallituksen vastuu on laaja ja monivaiheinen tehtäväkokonaisuus, jota säätelee asunto-osakeyhtiölaki (1599/2009). Hallituksen tehtävät kattavat taloyhtiön hallinnon, talouden ja kunnossapidon, ja niiden asianmukainen hoitaminen on ratkaisevaa yhtiön toimivuuden ja osakkaiden tyytyväisyyden kannalta.

Taloyhtiön hallitus vastaa talouden hoidosta

Taloyhtiön hallituksen vastuulla on yhtiön talouden hallinta, kuten talousarvion laatiminen ja taloudellisen tilan seuranta. Tavallisesti näitä tehtäviä on siirretty isännöitsijälle, mutta vastuu on viime kädessä hallituksen jäsenillä.

Virheellinen taloudenhoito voi aiheuttaa merkittäviä ongelmia yhtiölle ja johtaa hallituksen jäsenten vahingonkorvausvastuuseen. Talouden suunnittelussa on huomioitava yhtiön pitkän aikavälin kunnossapitotarpeet ja investoinnit.

Lue lisää aiheesta: Asunto-osakeyhtiön konkurssi on aina haastava tilanne

Tutustu kiinteistöoikeutta käsitteleviin materiaaleihin

Löydät kaikki asunto-osakeyhtiöitä käsittelevät webinaarit ja oppaat materiaalit-osiosta.

Yhtiöjärjestyksen noudattaminen ja päivittäminen

Taloyhtiön yhtiöjärjestys on asiakirja, joka määrittää yhtiön toimintaa koskevat puitteet. Mikäli yhtiöjärjestystä on tarpeen muuttaa, hallitus valmistelee muutokset yhtiökokouksessa käsittelyä varten.

Lue lisää yhtiöjärjestyksen muuttamisesta ›

Esimerkiksi osakkaiden kunnossapito- ja korjausvastuiden selkiyttäminen voi vaatia yhtiöjärjestyksen muutoksen. Hallituksen on päivitettävä muutettu yhtiöjärjestys kaupparekisteriin.

Taloyhtiön hallituksen päätöksentekovastuu

Taloyhtiön hallituksen on tehtävä päätöksensä lain ja yhtiöjärjestyksen mukaisesti. Asunto-osakeyhtiölain mukaan hallituksen kokouksessa tehdyt päätökset on kirjattava pöytäkirjaan, jossa kuvataan myös mahdolliset eriävät mielipiteet. Hallitus on päätösvaltainen, kun yli puolet jäsenistä on paikalla, ellei yhtiöjärjestys edellytä suurempaa määrää.

Yhtiökokous on asunto-osakeyhtiön korkein päättävä elin. Hallitus tarvitsee yhtiökokouksen päätöksen esimerkiksi yhtiön koon kannalta epätavallisiin asioihin.

Lue lisää asunto-osakeyhtiön yhtiökokousmenettelystä ›

Juristi mukaan yhtiökokoukseen

Avustamme tarpeen mukaan asunto-osakeyhtiöiden yhtiökokouksissa. Voimme toimia joko yhtiön avustajana tai yksittäisen osakkaan avustajana tai asiamiehenä valtakirjalla.

Kyse voi olla varsinaisesta tai ylimääräisestä yhtiökokouksesta. Avustamme mielellämme myös yhtiökokouskutsun ja esityslistan laadinnassa sekä tarjoamme apua pöytäkirjan laatimisessa.

Taloyhtiön hallituksen vastuu kunnossapidosta ja korjaushankkeista

Hallituksen keskeinen tehtävä on huolehtia taloyhtiön rakennusten ja kiinteistön kunnossapidosta – siis osakkaiden omaisuuden arvon ylläpitämisestä ja kehittämisestä.

Hallituksen on varmistettava, että kiinteistö pysyy turvallisena ja arvonsa säilyttävänä, ja tarvittaessa käynnistettävä korjaushankkeita. Korjaushankkeiden aikana hallituksen on tiedotettava osakkaille ja asukkaille hankkeiden sisällöstä, aikatauluista ja vaikutuksista.

Puutteellinen tiedottaminen voi johtaa erimielisyyksiin ja jopa vahingonkorvausvaatimuksiin. Hyvä tiedottaminen auttaa osakkaita ymmärtämään hankkeen tarpeellisuuden ja luo luottamusta hallitukseen.

Lue lisää asunto-osakeyhtiön kunnossapitovastuusta ›

Taloyhtiön hallituksen vahingonkorvausvastuu

Hallituksen jäsenten tulee tuntea etenkin asunto-osakeyhtiölain sisältö ja osattava ottaa sen määräykset huomioon omassa toiminnassaan. Hallituksen jäsenet ovat vastuussa siitä, että he hoitavat tehtävänsä huolellisesti ja yhtiön edun mukaisesti.

Hallituksen jäsen voi joutua vahingonkorvausvastuuseen, jos hänen tahallinen tai huolimaton toimintansa aiheuttaa vahinkoa yhtiölle tai osakkaille.

Vahingonkorvausvastuun riski korostuu esimerkiksi tilanteissa, joissa hallitus laiminlyö asianmukaisen kunnossapidon tai tekee virheellisiä taloudellisia päätöksiä. Hallituksen jäsenten vastuuvakuutus voi tarjota taloudellista turvaa tällaisissa tilanteissa.

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan vastuu

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja vastaa hallituksen toiminnan johtamisesta ja kokousten sujuvuudesta. Hänellä on erityinen vastuu siitä, että kokouksia kutsutaan koolle tarvittaessa ja että päätöksenteko tapahtuu lain ja yhtiöjärjestyksen mukaisesti. Puheenjohtaja ei kuitenkaan ole vastuussa yksin kaikista hallituksen päätöksistä, vaan vastuu jakautuu koko hallituksen kesken.

Apua taloyhtiön lakiasioihin

Isännöitsijä auttaa monissa asioissa taloyhtiöiden hallituksia. Aina isännöitsijään turvautuminen ei kuitenkaan ole mahdollista tai tarvitaan laajempaa oikeudellista osaamista. Tällöin taloyhtiö voi kääntyä asianajajan puoleen.

Kokenut kiinteistöoikeuden tiimimme palvelee monenlaisissa taloyhtiöiden lakiasioissa niin taloyhtiöiden osakkaita kuin hallituksia.

Ota yhteyttä

Täytä oheinen yhteydenottolomake ja palaamme asiaasi pian! Voit myös tutustua sivustomme monipuolisiin materiaaleihin, kuten artikkeleihin ja oppaisiin.

  • This field is hidden when viewing the form
  • This field is hidden when viewing the form
  • This field is hidden when viewing the form
  • This field is hidden when viewing the form
  • This field is hidden when viewing the form
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
© 2025 Asianajotoimisto Lindblad